In gesprek met Jan Zoet: “Amare wil de deur naar de stad openzetten”

© Anne Reitsma

Ook op een doordeweekse middag bruist het in Amare. En dat is precies zoals onze directeur Jan Zoet het graag ziet. Zoet neemt aan het einde van dit jaar afscheid als juryvoorzitter van de Piket Kunstprijzen. Hij kijkt met plezier terug op zijn voorzitterschap dat mooi aansloot bij zijn functie als directeur van het Haagse cultuurpaleis: “Amare wil de deur naar de stad openzetten.”

Ook op een doordeweekse middag is het een komen en gaan in Amare. Medewerkers, orkestleden, dansers, conservatoriumstudenten, maar ook ‘gewone’ Hagenaars die de Juni Stadskantine op de derde verdieping hebben ontdekt. In de hal maakt een groep zich op voor een rondleiding door het gebouw en bovenaan de roltrap zijn enkele bezoekers gewikkeld in een diepgaand gesprek met kunstenaar Johannes-Harm Hovinga die daar, in het kader van Open Amare, bezig is met zijn project There’s an elephant in the room. “Aan Open Amare kun je zien wat Amare wordt”, zegt Zoet. “Hier gaat het om het principe van doorlaatbaarheid. Niet alleen de iconen van de Hogere Kunst, maar ook de kunstenaars van de stad, communityprojecten, meeleven met de vele gemeenschappen die Den Haag rijk is.” Zoet is blij dat het Koninklijk Conservatorium ‘terug is’ in de stad. Hij wijst op de nabijheid van de kunstacademie, de bibliotheek en de Haagse campus van de Universiteit Leiden. “Daarmee is Amare uniek. Een plek waar opleiding, onderzoek en uitvoering elkaar kunnen ontmoeten, waar je mogelijkheden creëert waaruit iets kan ontstaan. Ik bewonder de stad Den Haag voor haar moed en visie om dit hier neer te zetten."

Volkspaleis

Zoet begrijpt het wel dat Amare in de media vaak wordt omschreven als ‘cultuurpaleis’. “Als je de omvang, de architectuur en de grootse schaal in aanmerking neemt, dan voldoet die omschrijving zeker. Maar Amare wil geen ruimteschip zijn dat hier als het ware is geland en waar je af en toe naar binnen mag. Amare wil de deur openzetten naar de stad en verbinding zoeken met wat hier gebeurt. Amare omschrijft zichzelf nadrukkelijk als een huis voor cultuur, educatie, events en ontmoeting. Het is ook een ‘volkspaleis’ en dat mag best wat meer benadrukt worden."

Zoets voorzitterschap van de Piket Kunstprijzen sloot mooi aan bij waar Amare voor staat. “Ik kende de Piket Kunstprijzen wel”, zegt Zoet, “maar wist er verder niet zoveel van. Ik maakte kennis met een afgewogen en uitgebalanceerd proces. Dankzij die zorgvuldigheid en hoogwaardigheid is de rol van voorzitter een heel dankbare rol.” Zoet is onder de indruk van het feit dat Team Piket winnaars en genomineerden blijft volgen. “Het is bijzonder dat er zo een geheugen ontstaat.” Ook ziet hij keer op keer dat de vakjury’s van de Piket Kunstprijzen een fijne neus hebben voor jong talent, want de genomineerden duiken overal op – in positieve zin. Dat de Piket Kunstprijzen desondanks niet meer landelijke belangstelling krijgen, schrijft Zoet toe aan het feit dat ‘Piket’ zich profileert als een Haagse prijs.

Mijlpaal

In 2023 vindt de tiende uitreiking van de Piketprijzen plaats, een mijlpaal die, wat Zoet betreft, aanleiding kan zijn om aspecten ervan ’te vertalen naar de tijd’, zonder daarbij de geest en intenties van de naamgever, Frederik Hendrik Piket, geweld aan te doen. Zo vraagt het multidisciplinaire karakter van veel hedendaagse kunst zijns inziens om een nieuwe blik op de huidige categorieën Schilderkunst, Dans en Toneel. Ook de leeftijdsgrens van dertig jaar is wellicht toe aan heroverweging nu ook getalenteerde jonge vluchtelingen ons land bereiken, die lang niet altijd de geijkte opleidingstrajecten doorlopen. Of hij nog een boodschap voor zijn opvolger heeft? “Omdat je maar een jaar voorzitter bent, blijft je rol toch enigszins formeel. Ik zou dus zeggen, wees je daarvan bewust want het is voorbij voor je er erg in hebt. Verdiep je in de genomineerden, want dat vergroot je betrokkenheid. Anderzijds: heb vertrouwen in het team.”

Tekst: Anna Beerens, oorspronkelijk gepubliceerd op piketkunstprijzen.nl

More Amare Stories: