Traces left within

NDT 1 | Jiří Kylián / Marco Goecke / Marina Mascarell / met live begeleiding van Het Balletorkest
Holland Dance Festival
do 3 feb - vr 25 feb
do 3 feb '22
-
vr 25 feb '22

Traces left within presenteert de terugkeer van Jiří Kyliáns Toss of a Dice (2005) en twee nieuwe creaties van Marco Goecke en Marina Mascarell. Het NDT 1-programma vormt een verzameling van sterke choreografische stijlen, die elk uniek en verschillend zijn, maar verbinding vinden in hun ongeremde aanpak. De voorstelling wordt live begeleid door Het Balletorkest. 

Programma

Marco Goecke - I love you, ghosts
Jiří Kylián - Toss of a Dice (2005)
Marina Mascarell - How to cope with a sunset when the horizon has been dismantled

De gedreven complexiteit van Marco Goecke’s (Duitsland) werk prikkelt met zijn bliksemsnelle, nerveuze fladderende en vlijmscherpe bewegingen het zenuwstelsel van zowel dansers als publiek. Verwrongen gezichten beelden zowel een intens verlangen als een duistere intimiteit uit. Voor Traces left within creëert de associate choreograaf van NDT een nieuwe choreografie met de NDT 1-dansers.

Jiří Kyliáns (Tsjechië) werk ontlokt de dansers om middels hun lichamen eerlijk en oprecht te spreken. De emotionele en kinetische kracht van zijn kenmerkende stijl wordt uitgedrukt door sensuele, intieme gebaren, die het cerebrale lichaam vastleggen als een instrument van innerlijke bewegingen. 

Voor Traces left within werkt Kylián opnieuw met de NDT-dansers aan zijn Toss of a Dice, dat in 2006 voor het laatst door het gezelschap werd opgevoerd. Het ballet is geïnspireerd op het werk van beeldhouwer Susumu Shingu, wiens stukken Kylián ‘dansers van de eeuwigheid’ noemt, en op een gedicht van Stéphane Mallarmé met de gelijknamige titel. “Voor mij staat [Toss of a Dice] symbool voor een gezonken schip, iets dat is ondergedompeld in de wateren van ons bewuste gedrag, iets dat kan worden teruggevonden, of misschien niet.”

 De werken van Marina Mascarell (Spanje) zijn poëtisch, sociaal-politiek en intiem. Als voormalig NDT-danser bevat haar werk vaak een spel van het herkennen van patronen om die vervolgens te overwinnen, en stelt ze voortdurend vragen om het ‘ware-zelf’ te vinden. “Ik geloof dat theater je verbeeldingskracht moet laten vliegen, zonder ooit gebruik te maken van het object zoals het is. Ik twijfel altijd aan gevestigde manieren van zijn, of problemen die de samenleving naar mijn idee heeft. Dat is wat mij beweegt om te creëren.” 

NDT kijkt er naar uit om te zien hoe het werken met een live orkest haar werk verder zal doen ontwikkelen. Dit wordt Marina’s eerste werk voor de dansers van NDT 1.  

 

 

De voorstellingen van Traces left within op 23, 24 en 25 februari gaan donderdag 17 februari om 12:00 in de verkoop. Voor die tijd geven we eerst kaartkopers die we op 3, 4 en 5 februari hebben moeten teleurstellen in verband met de beperkte zaalcapaciteit de kans om met voorrang kaarten te bestellen


Jiří Kylián  © Anton Corbijn


Jiří Kylián

De wereldberoemde choreograaf Jiří Kylián (Tsjechië, 1947) was bijna een kwarteeuw artistiek directeur van Nederlands Dans Theater. Na drie balletten voor NDT te hebben gemaakt (Viewers, Stoolgame en La Cathédrale Engloutie), werd Kylián samen met Hans Knill in 1975 artistiek leider van het gezelschap. In 1978 richtte hij samen met Carel Birnie NDT 2 op, bedoeld om jonge dansers de kans te geven hun vaardigheden en talenten te ontwikkelen en hun artistieke persoonlijkheden te ontplooien. In 1991 initieerde hij NDT 3, waarin juist ruimte geboden werd aan ‘oudere’ dansers. Zo werd NDT het eerste gezelschap ter wereld dat de drie dimensies van het leven van een danser liet zien. Na een bijzondere staat van dienst droeg Kylián in 1999 de artistieke leiding over, maar bleef tot 2009 als huischoreograaf verbonden aan het gezelschap. 

Na zijn laatste choreografie Mémoires d’Oubliettes voor NDT in 2009 is de artistieke focus van Jiří Kylián steeds meer op kleinschaliger projecten en films komen te liggen. Kyliáns gehele oeuvre omvat 100 creaties, waarvan 77 door NDT opgevoerd en maar liefst 75 speciaal voor het gezelschap gecreëerd. Daarnaast maakte Kylián werken voor gezelschappen wereldwijd zoals Stuttgart Ballet, Opéra de Paris, Bayerisches Staatsballett in München en het Tokyo Ballet.

In 2020 presenteerde NDT 1 het programma Sometimes, I wonder, wat de terugkeer van Kyliáns werk markeerde.

Kylián ontving door de jaren heen uitzonderlijke internationale onderscheidingen. Zo is hij onder meer benoemd tot Officier van de Orde van Oranje-Nassau, onderscheidde toenmalig koningin Beatrix hem met de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap, ontving hij een eredoctoraat van de Juilliard School in New York en de Eremedaille van de president in Tsjechië. In 2011 ontving Kylián een Lifetime Achievement Award op het gebied van dans en theater van het Tsjechische Ministerie van Cultuur. Wereldwijd worden Kyliáns meesterwerken uitgevoerd door tal van scholen en gezelschappen.


Marco Goecke © Regina Brocke

 

Marco Goecke

Marco Goecke creëert in seizoen 2021-2022 nieuw werk met de NDT 1-dansers:

“I can’t wait to be back in Den Haag, NDT is my second home, the dancers know immediately what I am looking for and once again we will create our own universe”.

Sinds seizoen 2013-2014 is Marco Goecke (1972, Wuppertal) aan NDT verbonden als associate choreographer. Eerder creëerde Goecke de balletten Nichts (NDT 2, 2008), Garbo Laughs (NDT 1, 2012), Hello Earth (NDT 1, 2014), Thin Skin (NDT 1, 2015; genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie 2015’), Woke up Blind (NDT 1, 2016), Midnight Raga (NDT 2, 2017; winnaar van de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie 2017) en Wir sagen uns Dunkles (NDT 2, 2017). Tijdens het zestigjarig jubileumseizoen maakte Goecke samen met Paul Lightfoot & Sol León en Crystal Pite Kunstkamer (2019). Zijn meest recente werk is The Big Crying (2021) voor NDT 2. 

Sinds seizoen 2019-2020 is Goecke balletdirecteur bij Staatsballett Hannover. 

In seizoen 2021-2022 creëert Goecke nieuw werk voor NDT 1.



Marina Mascarell © Jubal Battista

Marina Mascarell

Marina Mascarell (Oliva, Spanje, 1980) is een choreografe gevestigd in Nederland en Associated Artist bij Mercat de les Flors in Barcelona sinds 2018.

In haar kunst veranderen de reflecties, onderzoeken en concepten in een poëtische strijd, waarbij het denken verandert in lichamelijkheid en beweging. Marina is geïnteresseerd in een rebels lichaam dat zich kenmerkt door het in vraag stellen van de ‘normativiteit’. In het dansende lichaam als vorm van verzet, diep geworteld in een politieke en maatschappelijke actie.

Naast haar onafhankelijke werk heeft Marina ook gecreëerd voor verschillende instellingen zoals Göteborgs Operans Danskompani, Biennale de la Danse van Lyon met Lyon Opera Ballet, Skanes Dansteater, Dance Forum Taipei en Nederlands Dans Theater. Ze werkt ook samen met collega-kunstenaars op het gebied van beeldende kunst, film, muziek en theater.

Haar werk was te zien in Nederland, Duitsland, Zweden, Spanje, Italië, Frankrijk, Griekenland, Taiwan, China, Korea, Brazilië, Argentinië en Chili. Ze is erkend en bekroond met verschillende prijzen tijdens haar carrière, zoals de BNG Excellent Dans Award 2015 en de afgelopen jaren is ze genomineerd door Barcelona Critics Awards en Butaca Awards.

Naast haar werk als choreograaf heeft Marina een praktijk ontwikkeld die sterk verbonden is met haar choreografische proces. Een methode focus in bewegingsonderzoek en het vergroten van lichaamsbewustzijn. Ze geeft workshops op verschillende festivals, instellingen en scholen.

Voor NDT maakte Marina A Hefty Flood (2018) voor NDT 2. In seizoen 2021-2022 werkt Marina voor het eerst met de dansers van NDT 1.