Seizoen 2022-2023

"We leven in bijzondere tijden. Na twee jaar pandemie willen we het leven vieren. We gaan opnieuw uit en omarmen elkaar. Tegelijkertijd verlangen we naar vrede. Een uitgelezen kans om juist nu in het theater elkaar weer te ontmoeten. We zijn dan ook verheugd dat steeds meer bezoekers Amare weten te vinden! En trakteren je hierbij op een sneak peek voor seizoen 22/23."

- Geesje Prins, hoofd programma

In Amare hebben we met man en macht gewerkt om de mooiste concerten en voorstellingen voor jou te selecteren. Ook voor het seizoen 22/23 staat nu een gevarieerd programma in de steigers. Vul je winkelmandje met de mooiste vooruitzichten!

  • Maduro

    Amare, Residentie Orkest en De Dutch Don't Dance Division i.s.m. Kwekers in de kunst, en Rabarber
    do 1 sep
    -
    di 6 sep

    Maduro is een nieuwe opera over een verboden liefde, verzet en verraad, in tijden van oorlog én het ontstaan van Madurodam. Deze stadsopera vertelt het verhaal van de jonge oorlogsheld George Maduro, zijn leven, zijn ongelukkige liefde, zijn heldendom en zijn tragische dood, verweven met het verhaal over het ontstaan van Madurodam: het vrolijke monument waarmee we hem nog altijd herdenken. 

    Pieter van de Waterbeemd schreef het libretto en componist Bob Zimmerman de muziek. Maduro is een samenwerking van Amare, het Residentie Orkest, De Dutch Don't Dance Division i.s.m. Kwekers in de kunst en Rabarber. Bij Maduro zijn meer dan 100 zangers uit Den Haag en omstreken betrokken, naast professionele musici en solisten.  

    Het verhaal

    George Maduro
    George Maduro (1916- 1945) werd geboren op Curaçao in een zeer rijke familie van Sefardisch-Joodse afkomst. Tijdens zijn studie rechten in Leiden wordt hij verliefd op Hedda, een jeugdvriendin, die afkomstig is uit een protestantse familie. Hun liefde kan wegens de verschillende religieuze achtergronden, niet rekenen op de goedkeuring van hun beider families en staat zwaar onder druk. Maar ze zetten door. Dan begint de oorlog.

    In die eerste oorlogsdagen, boekt de optimistische en gedreven George een belangrijke overwinning, waarvoor hij later postuum de militaire Willemsorde zal ontvangen. Na de capitulatie, sluit hij zich aan bij het studentenverzet. Hij wordt opgepakt en gevangen gezet in de beruchte Haagse gevangenis: het ‘Oranjehotel’. Hij komt vrij en probeert het land uit te vluchten, maar in deze allesvernietigende oorlog is een goede afloop absoluut geen gegeven.

    Madurodam
    Bep Boon van der Starp vat na de oorlog het plan op om een miniatuurstad te bouwen, waarin beroemde gebouwen en projecten uit Nederland te zien zullen zijn. Van de entree wil zij studenten die aan tbc lijden ondersteunen, zodat ze tóch kunnen studeren. Ze overwint op geheel eigen wijze de vele problemen en moet in haar eentje vaak opboksen tegen sceptische mannen, die niet gewend zijn aan een ondernemende vrouw. Haar motto: ‘Waar een wil is, is een Bep’. Wanneer het plan door gebrek aan geld toch dreigt te mislukken, verschijnen de ouders van George Maduro op het toneel. Zij zoeken een monument voor hun zoon. En zo komen beide verhalen bij elkaar.

    Achtergrond
    Na Harde Handen, De Vloek op Scheveningen, Scheveningse Kuren en Vrouw Houtebeen presenteren Amare, het Residentie Orkest en De Dutch Don't Dance Division in samenwerking met Kwekers in de kunst en Rabarber de opera: Maduro.
    Maduro kan gerealiseerd worden dankzij de enthousiaste samenwerking met Madurodam. Oorspronkelijk was de opera gepland voor 2019 als onderdeel van de viering van 75 jaar vrijheid.

    Uitvoerenden

    Artistiek team

    Libretto: Pieter van de Waterbeemd (o.a. musical Sonneveld, TOON!, Doe Maar en Billie Holiday, tv- en film Pleidooi en Sonny Boy)
    Muziek: Bob Zimmerman (de synopsis is mede tot stand gekomen met medewerking van Jos Thie)
    Regie: Jeroen Lopes Cardozo
    Dirigent: Rick Schoonbeek
    Musici: Residentie Orkest
    Koor: 120 zangeressen en zangers (uit Den Haag en omstreken)
    Instuderen koren: Boudewijn Ruigrok en Rick Schoonbeek

    Solisten

    George Maduro: Alexander de Jong
    Bep Boon van der Starp (stichteres van Madurodam): Doris Baaten
    Hedda de Haseth Möller (geliefde van George): Marlies Ruigrok
    Jossy Maduro (vader George): Frank Dolphin Wong
    Beca Maduro (Moeder George): Herma van Piekeren
    Anton (Broer van Hedda, vriend van George): Max Bruins
    Onbekende soldaat: Joris van de Waterbeemd
    Dansers: Dutch Don’t Dance Division
    Kinderen van Theaterschool Rabarber
    Bijrollen: deelnemers uit Theaterkoor Dario Fo van Kwekers in de kunst

    Decorontwerp: Pink – Einstein Design
    Bouw huis Maduro: Frank Peltenburg
    Kostuumontwerp: Tanja Schwerdfeger
    Uitvoering kostuums: Bernadette Kijzers, Tanja Schwerdfeger en Daan Wieman
    Campagnebeeld: Joren Joshua

    Maduro is een productie van Amare in co-productie met Residentie Orkest en Dutch Don’t Dance Division. Productiepartners zijn Kwekers in de Kunst en Rabarber. Mediapartner is Madurodam.

     

    Met dank aan: VSB Fonds, Fonds 1818, Vriendenloterij Fonds, Fonds Podium van de Stad, Prins Bernard Cultuurfonds, Cultuurschakel, Gemeente Den Haag, Stichting Madurodam Kinderfonds.

  • Gnawa Festival Den Haag

    Mehdi Nassouli, Omri Mor, Karim Ziad ft. Metropole Orkest
    za 10 sep

    We mogen het al bijna een traditie noemen, maar het culturele seizoen trappen we nu voor de 3de keer af met het Gnawa Festival. In samenwerking met Multicultureel Jongerengeluid, PAARD, Korzo, Projazz en het Nationale Theater presenteren we je een festival met de mooiste Gnawa muziek van dit moment. Extra bijzonder is de toevoeging van het Grammy-winnende Metropole Orkest aan het concert in Amare.

    Samen met het Grammy-winnende Metropole Orkest presenteren we een Gnawa concert met het toptalent Mehdi Nassouli en zijn ensemble bestaande uit niemand minder dan pianist Omri Mor (bekend van o.a. Avishai Cohen) en drummer Karim Ziad (bekend van o.a. Joe Zawinul, Khaled, Vince Mendoza) .

    De guembri-speler en zanger staat aan de bakermat van de verjonging van de Gnawamuziek. De drummer, multi-instrumentalist en pianist smelten Gnawa, jazz en andere wereldse klanken samen op hun nieuwe album ASSALA.

    Mehdi Nassouli is een charismatische Marokkaanse guembri-speler met een geweldige stem, die altijd de grenzen van genres opzoekt. Hij speelde in het verleden al met jazzgrootheden als Herbie Hancock en Afrikaanse sterren als Fatoumata Diawara en Alpha Blondy"en is er altijd naar op zoek om de grenzen van zijn muziek en wereld te verbreden.

    Omri Mor is een Israelische componist, pianist en arrangeur die even makkelijk klassieke muziek, jazz als Arabo-andalisische muziek speelt. Jazzliefhebbers zullen hem kennen als de pianist van Avishai Cohen.Drummer Karim Ziad uit Algerije legde de ritmische basis voor Cheb Mami en Cheb Khaled, waarmee hij letterlijk de drijvende kracht achter de Rai was. Van hieruit werd hij drummer in de legendarische jazzband The Zawinul Syndicate en in dat gedachtengoed van fusion zijn way of life.

    Metropole Orkest onder leiding van Tom Cohen geeft deze avond extra verdieping aan. Het orkest werd maar liefst 20 keer genomineerd voor de Grammy’s en won er drie. werkte met staat bekend om haar samenwerkingen Cohen staat er om bekend Arabische en Joodse muziek samen te laten smelten in spectaculaire orkestrale producties.

    Uitvoerenden

    Mehdi Nassouli, guembri & zang
    Omri Mor, piano
    Karim Ziad, drums
    Metropole Orkest, arrangementen

  • Circle of Life

    Residentie Orkest
    Vier het leven
    za 10 sep

    In de cirkel van het leven volgen geboorte, bloei en dood elkaar op. Elk einde is een nieuw begin en een nieuwe kans om het leven feestelijk te vieren.

    Het leven is een cirkel: het begin is het einde en het einde is een nieuw begin. De avond opent met Wagners lichte en hoopvolle Siegfied Idyll; een persoonlijk verjaardagscadeau aan zijn vrouw die tijdens de geboorte van hun zoon een vogel hoorde zingen. Het orkest sluit af met de sombere, overpeinzende Metamorphosen van Strauss. Hierin horen we hoop, bloei, reflectie en het einde van de reis van het leven. Tussendoor vieren we het bestaan, kijken we terug en vooruit.

    Tussen de iconische werken van Wagner en Strauss door flankeert een bijzonder en nieuw celloconcert van Joël Bons dat feestelijk het leven eert. Bons schreef het celloconcert speciaal voor het Residentie Orkest en voor soliste Lidy Blijdorp. Daarnaast begroet het orkest de Haagse sopraan Klaartje van Veldhoven die speciaal voor deze gelegenheid het stuk Miroir de Peine van Hendrik Andriessen ten gehore brengt. Het lijdensverhaal van Jezus, door de ogen van zijn moeder.

    De avond wordt gedirigeerd door cellist Leonard Elschenbroich, die ook vanuit zijn expertise het iconische strijkstuk van Strauss leidt.  

    Programma

    Wagner Siegfried, Idyll Bons Celloconcert (wereldpremière)

    Hendrik Andriessen - Miroir de peine

    Richard Strauss - Metamorphosen

    Uitvoerenden

    Leonard Elschenbroich, dirigent 
    Lidy Blijdorp, cello
    Klaartje van Veldhoven, sopraan

  • Een avond met Mike Boddé

    Residentie Orkest
    Eigenwijs en bijzonder
    wo 14 sep

    Mike Boddé verzorgt een intieme avond vol humor, reflectie en origineel werk. Een eigenwijs optreden samen met een ensemble van het Residentie Orkest.

    In de intieme huiskamersfeer van Studio Amare laat Mike Boddé het publiek één avond dichtbij komen met heerlijke liedjes, vrolijke conferences en verhalen. Deze locatie is niet toevallig gekozen. Het is een plek waar er gelachen mag worden, waar kwetsbaarheid getoond wordt, en waar niemand opgeeft. Dat is Boddé ten voeten uit.

    De voormalig cabaretier is meer dan veelzijdig. Boddé schrijft, zingt, componeert en is daarnaast jazzpianist. Zijn werk is persoonlijk, kwetsbaar en bovenal eigen. Hij weet zijn originele kijk op muziek als geen ander met humor en liefde over te brengen. Regelmatig voegt hij een humoristische pop-twist toe; zoals hij ook regelmatig laat horen bij Podium Witteman. Daarin wijst Boddé zijn publiek als muzikale goeroe op de verfijning én op de kwinkslagen van klassieke stukken.

    Deze veelzijdige avond belooft minstens zo eigenwijs en bijzonder te worden. Boddé presenteert zijn zelfgeschreven liedjes met arrangementen van Max Knigge.

    Uitvoerenden

    Mike Boddé, piano & zang

  • Polarity

    Jon Hopkins
    Rewire Festival
    wo 14 sep

    Op 14 september 2022 presenteert Rewire de nieuwe live show genaamd Polarity van de Britse elektronische muziekproducer en klassiek pianist Jon Hopkins. Dit concert is de enige gelegenheid om dit bijzondere project van Hopkins in Nederland te zien. 

    Polarity
    Met Polarity bindt Hopkins naar eigen zeggen twee tegenovergestelde elementen in zijn muziek samen: hardheid en breekbaarheid. Hij legt uit: "door tussen het ‘harde’ en het ‘fragiele’ in te bewegen, creëren we hopelijk enkele diepgaande momenten van stilte." Optreden voor een zittend publiek vormt een fascinerende uitdaging voor zowel muzikant als toeschouwer. "Ik zou kunnen zeggen dat de stilte, de meditatieve kant van mijn muziek, het dichts bij mijn natuurlijke aard ligt.”  

    Tijdens het concert zal Hopkins zelf regelmatig de vleugel bespelen. Op het podium wordt hij vergezeld door een klein ensemble aan bevriende topmuzikanten, bestaande uit de veelgeprezen producer en gitarist Leo Abrahams, violiste en arrangeur Emma Smith en celliste Daisy Vatalaro.

    Rewire
    Polarity zou eigenlijk te zien zijn geweest op 11 november 2020, maar de gehele tournee is wegens de geldende coronamaatregelen verplaatst naar volgend jaar. Eerder gekochte kaarten voor dit concert (met uitzondering van Rewire Festival plus-tickets) zijn geldig voor de nieuwe datum. Aanvullende informatie over de kaartverkoop wordt via de Rewire website bekend gemaakt.

  • Radio West Concert - Kamermuziek

    Koninklijk Conservatorium
    zo 18 sep
    Het Koninklijk Conservatorium heeft een actief kamermuziekprogramma. Op dit openingsconcert vertolkt een kamermuziekensemble van het Koninklijk Conservatorium favoriet repertoire van het afgelopen studiejaar.

    Het concert wordt op de volgende zondag tussen 08.00-09.00 en 20.00-21.00 uitgezonden op Radio West.

  • Prinsjesdagconcert

    Residentie Orkest
    Uniek en feestelijk!
    di 20 sep

    Het Residentie Orkest stelt een nieuwe artist in residence aan je voor: Yeon Eum Son. Het Zuid-Koreaanse pianotalent speelt deze avond werk van Ravel. De beeldende Schilderijententoonstelling sluit de avond af en opent daarmee het nieuwe seizoen van het Residentie Orkest.

    Een nieuw seizoen en een nieuwe artist in residence. Met trots presenteert het Residentie Orkest pianiste Yeol Eum Son die tijdens het traditionele Prinsjesdagconcert van het Residentie Orkest een klassieker van Ravel ten gehore brengt. Veelzijdig, gracieus, jong en tijdloos. Son belooft het seizoen op prachtige wijze te openen. Ravels Pianoconcert in G laat duidelijk een Amerikaanse invloed horen vol jazz en dynamiek. Een gevarieerde en verrassende compositie die de pianist uitdaagt in virtuositeit, maar ook in het vinden van klank en touché. In Den Haag ontmoet Son chef-dirigent Anja Bihlmaier. Vervolgens blijven soliste en orkest voor het tweede stuk ook nog bij Ravel, ditmaal als orkestrator van Modest Moesorgski’s Schilderijententoonstelling. Een monumentaal en beeldend stuk, dat even eigen is als Son's als nieuwe artist in residence.

    Programma

    Maurice Ravel, Pianoconcert in G
    Moesorgski (arrangement Maurice Ravel), Schilderijententoonstelling

    Uitvoerenden

    Anja Bihlmaier, dirigent
    Yeol Eum Son, piano

  • Alexander Gavrylyuk

    Oekraïense Meesterpianist
    wo 21 sep

    De uit Oekraïne afkomstige pianovirtuoos Alexander Gavrylyuk speelt een programma van pianistieke parels, met de Mondscheinsonate van Beethoven en werken van Brahms, Debussy, Chopin, Liszt, Schumann en Sain-Saëns.

    Met de maan heeft Beethovens ‘Mondscheinsonate’ niks te maken, die misleidende bijnaam kreeg het stuk pas na de dood van de componist. Maar dat doet niks af aan de grote originaliteit van de sonate. Beethoven noemde het zelf een ‘sonata quasi una fantasia’, bijna een ‘fantasie’ dus. Het is sowieso een van zijn meest geliefde en suggestieve composities.

    Programma

    Beethoven – Pianosonate nr. 14 opus 27, nr. 2 Mondscheinsonate
    Schumann - Kinderszenen
    Liszt - Venezia e Napoli, S162: Tarantella
    Chopin – Nocturne nr. 2 opus 27
    Chopin – Polonaise op 40 nr. 1, ‘Militaire Polonaise’
    Debussy – Twee Arabesque
    Brahms – Intermezzo in Bes klein
    Brahms – Intermezzo in Cis klein
    Saint-Saëns (arr. Horowitz, naar Liszt) – Danse macabre

    Uitvoerenden

    Alexander Gavrylyuk - piano

  • Celebrating an evening with Jirí Kylián!

    NDT 1
    do 22 sep
    -
    zo 20 nov

    Ter gelegenheid van Jirí Kyliáns 75e verjaardag viert Nederlands Dans Theater deze bevlogen maker met drie invloedrijke creaties als bespiegeling van zijn artistieke visie door de tijd heen. Tar and Feathers (2006), Gods and Dogs (2008) en Bella Figura (1995) werden gecreëerd voor NDT en staan garant voor Kyliáns buitengewone vakmanschap, zijn bijdrage aan dans en de ontwikkeling van NDT.

    Tar and Feathers

    Een van de eerste inspiratiebronnen van de choreograaf voor Tar and Feathers (2006) was het middeleeuwse strafritueel waarbij iemand overgoten werd door zwarte teer en bedekt met veren. Voor Kylián vormt het zwarte, kleverige teer, gebonden door de zwaartekracht, met als tegenpool de delicate veren die geassocieerd worden met lichtheid en verhevenheid, een metafoor voor de 'ondraaglijke lichtheid' en het 'ondraaglijke gewicht' van ons menselijk bestaan. Aan een vleugel die op metershoge poten staat improviseert pianist Tomoko Mukaiyama rond Mozarts Pianoconcert Nr. 9. Tegen deze prachtige muzikale achtergrond voeren zes dansers intrigerende, mysterieuze bewegingen uit in een surreële zwart-witte wereld. Door het werk heen horen we Kylián What is the word van Samuel Beckett uitspreken, het laatste gedicht dat de Ierse auteur op zijn sterfbed schreef over het onvermogen woorden te vinden om jezelf uit te drukken.

    Gods and Dogs

    Gods and Dogs
    (2008) werd oorspronkelijk gecreëerd voor NDT 2 en markeerde de 75e choreografie die Jirí Kylián maakte. Dit mysterieuze werk visualiseert de dunne lijn tussen wat normaal en krankzinnig is. Of zoals Kylián het formuleert: "Geen positieve ontwikkelingen kunnen ooit worden bereikt zonder de hulp van een gezonde portie waanzin." Gods and Dogs wordt 'een onvoltooid werk' genoemd, verwijzend naar Kyliáns fascinatie voor de schoonheid van wat in het leven onvoltooid is gelaten. Het werk won in 2008 de Zwaan voor 'Meest Indrukwekkende Dansproductie'.

    Bella Figura

    Het idee achter Bella Figura (1995) is een parabel over de relativiteit van sensualiteit, schoonheid en esthetiek. In het Italiaans staat ‘Bella Figura' niet alleen voor ‘mooi figuur’, maar ook voor de veerkracht van mensen in een moeilijke situatie, of ‘jezelf groothouden’. Over dit werk zegt Kylián: "Ik heb me lange tijd afgevraagd: Wat is een performance, en wie zijn de performers? Wanneer begint of eindigt de voorstelling? (...) Waar ligt de grens tussen kunst en gekunsteldheid, tussen de waarheid en een leugen? Ik ben geïnteresseerd in deze wereld ‘er tussenin’, vlak voordat een voorstelling begint, wanneer de dansers veranderen van mensen naar performers. Het is een wereld waarin allerlei werkelijkheden op een onvoorspelbare en surreële manier samensmelten."

    Programma

    Jirí Kylián - Tar and Feathers (2006)
    Jirí Kylián - Gods and Dogs (2008)
    Jirí Kylián - Bella Figura (1995)

  • Reinventing Tango

    New European Ensemble
    vr 23 sep

    Samen met de geliefde Argentijnse tango pianist en componist Gustavo Beytelmann, gaat het New European Ensemble op reis om het genre opnieuw uit te vinden. Beytelmann en andere toonaangevende tango-artiesten sluiten zich aan. Samen presenteren ze vijf nieuwe werken van tangocomponisten en vijf hedendaagse, avant-garde heruitvindingen van tangoklassiekers van Astro Piazzolla, Carlos Gardel en anderen.

    Programma

    Nieuwe composities en arrangementen van klassieke tango's van Gustavo Beytelmann, Barbara Varassi Pega, Diego Schissi en Martin Sued.

    Uitvoerenden

    New European Ensemble
    Gustavo Beytelmann - piano
    Barbara Varassi - piano
    Serdar Geldymuradov - viool
    Virgilio Monti - contrabas
    Santiago Cimadevilla - bandoneon

  • Aynur

    Koerdische ster uit Turkije
    za 24 sep

    Koerdische volksmuziek met een van de rijkste stemmen van onze tijd!

     

    Aynur is een van de meest prominente Koerdische vocalisten van onze tijd. Haar indrukwekkende stem en buitengewone muzikale vertelling vertegenwoordigen het Koerdische muziekerfgoed van haar culturele wortels als een wereldwijd genre. Haar unieke stem doordrenkt traditionele Koerdische volksmuziek met de hedendaagse gevoeligheid van westerse muziek. Ze is een van de bestsellers met haar albums onder de Koerdische folkalbums. Haar albums worden niet alleen geprezen in de Turkse media, maar ook in de internationale media.

    Het succes van Aynur stelde haar in staat om samen te werken met een breed scala aan befaamde artiesten, waaronder de wereldberoemde cellist Yo-Yo Ma en het Silk Road Ensemble, Maestro Riccardo Muti, Kayhan Kalhor, Javier Limón, Kinan Azmeh, het Nederland Blazers Ensemble, de NDR Bigband en nog veel meer. Ze verschijnt in een van de meest opmerkelijke scènes van Fatih Akın's documentaire " Crossing the Bridge / The Sound of Istanbul " en maakt deel uit van Morgan Neville's documentaire "The Music of Strangers" over Yo-Yo Ma en het Silk Road Ensemble.

    Uitvoerenden

    Aynur Dogan, zang
    Franz von Chossy, piano
    Alex Simu, klarinet
    Sjahin During, percussie

  • Schilderijententoonstelling

    Residentie Orkest
    Muzikale overdondering in Den Haag
    zo 25 sep
    Een zondagmiddag die in het teken staat van verbeelding. Loop met gesloten ogen door de monumentale Schilderijententoonstelling van Moesorgski.

    Hoe muziek werelden schildert, je meedraagt, ver weg in tijd en ruimte – dat laat dit zondagmiddagconcert wel zien. De variatie van verbeeldingskracht in muziek staat vandaag centraal. De zeldzame en originele Concertouverture van Jan van Gilse, die het grillige Hollandse weer oproept. De Oostenrijkse vergezichten die in het Vierde vioolconcert van Mozart opdoemen. En de machtige klanken van Modest Moesorgski’s Schilderijententoonstelling, een bouwwerk van een compositie. Bergen, wervelwinden en muzikale overdondering in Den Haag. De Duitse violist Tobias Feldmann laat zijn interpretatie op deze composities los, onder leiding van onze gepassioneerde chef-dirigent Anja Bihlmaier. De veelzijdige topsolist Feldmann staat bekend om zijn meeslepende lyriek, met een emotionele diepgang en charismatische aanwezigheid op het podium. Sluit je ogen en laat je verbeelding klinken.

    Programma

    Mozart, Concertouverture

    Van Gilse, Vioolconcert nr. 4

    Moesorgski (arrangement Ravel), Schilderijententoonstelling

    Uitvoerenden

    Anja Bihlmaier, dirigent
    Tobias Feldmann, viool

     

  • Amsterdam Sinfonietta + ISH Dance Collective

    Het barre land
    do 29 sep

    In 2022 is het honderd jaar geleden dat T.S. Eliot zijn legendarische gedicht The Waste Land schreef. In dit gedicht toont Eliot een wereld die aan duigen ligt. In The Waste Land heerst dwang, geen liefde; indoctrinatie, geen ontplooiing; gezag, geen beleving. Waar kun je dan heen, is er nog hoop?

    Ahmad Shamlou, een van de grootste Iraanse dichters uit de 20e eeuw, schetst decennia later vanuit een heel andere cultuur en geschiedenis eenzelfde beeld.

    Teloorgang en wedergeboorte
    In deze voorstelling verkennen Amsterdam Sinfonietta en ISH Dance Collective het universele thema van teloorgang en wedergeboorte. Muziek van de Iraanse componist Farokhzad Layegh is de verbindende schakel tussen beide dichters, aangevuld met composities van Igor Stravinsky, Max Richter en Rik Ronner. De dans breekt bijna letterlijk de ruimte uit, met explosieve stukken choreografie dicht bij de grond en poëtische gedeeltes die lijken te zweven tegen de muren en het plafond. Een voorstelling waarin dansers en musici met uiteenlopende muziekstijlen en dansvormen elkaar uitdagen om de grenzen van hun eigen werkterrein te verleggen.

  • Théotime Langlois de Swarte

    Holland Baroque
    do 29 sep

    De jonge sterviolist Théotime Langlois de Swarte begeeft zich met Holland Baroque in hoog-barokke wateren. Samen schitteren zij in een uitgelezen programma van Italiaanse concerti voor strijkers. De grootmeesters van de 18de-eeuwse Italiaanse vioolcultuur komen stuk voor stuk langs: Vivaldi, Valentini, Geminiani en Tartini.

    Pietro Locatelli woonde de laatste 35 jaar van zijn leven in Amsterdam en schreef daar in 1741 zijn concerto dat de bijnaam ‘Il pianto d’Arianna’ kreeg. Het stuk is een mini-opera zonder tekst, waarbij de soloviool de rol van de wanhopige Ariadne speelt. Na het vertrek van haar minnaar Theseus gaat ze door de verschillende stadia van rouw: ongeloof, woede en uiteindelijk berusting. Het vertellen van verhalen zit in de genen van zowel Locatelli als Théotime en Holland Baroque. De Franse Théotime maakt deel uit van de jongste generatie barokfanatiekelingen. Hij studeerde aan het Conservatoire National, werd door William Christie bij Les Arts Florissants ingelijfd en is evenveel thuis in Leclair, Fauré, Couperin als Schumann.

    Programma

    Werken van Vivaldi, Valentini, Geminiani en Tartini.

    Uitvoerenden

    Holland Baroque
    Théotime Langlois - viool

  • Lunchconcert Dvorák!

    Residentie Orkest
    vr 30 sep

    Altijd al benieuwd geweest hoe een toporkest klinkt? De gratis lunchconcerten van het Residentie Orkest in onze nieuwe concertzaal in Amare geven een prachtig kijkje in de keuken en bezorgen een inspirerend intermezzo. Het orkest speelt een half uur uit het concert dat ’s avonds gespeeld wordt.

    Reserveren is verplicht!

    Uitvoerenden

    Residentie Orkest
  • Dvořák!

    Residentie Orkest
    Inspiratie & variatie
    vr 30 sep

    Tijdens dit concert luister je naar drie gevarieerde werken van de Tsjechische grootheid Antonín Dvořák. Het Residentie Orkest versnelt, vertraagt, verlicht en verzwaart samen met de Slavische meester.

    De Vijfde symfonie van Dvořák is niet zomaar iedere dag te horen. Sterker: het is nu bijna tachtig jaar geleden dat  het Residentie Orkest voor het laatst de pastorale klanten van het Boheemse landschap in Den Haag tot klinken bracht.

    Ook klinkt Dvořáks Celloconcert – warmbloedig, groots, fascinerend. Liefde voor je omgeving, heimwee, verlangen naar de natuur. Dvořák verklankte zijn verbondenheid met de Bohemen op verschillende manieren. Inspiratie en variatie, dat zijn de themawoorden voor de avond. Het is dan ook de combinatie van de stukken die deze avond bijzonder maakt. Waar in de pastorale opening de vogels en jachthoorns doorklinken, laat het Celloconcert een door-en-door romantisch geluid horen. Solist Julian Steckel neemt hiervoor het podium.

    De afsluiter van de avond verstilt: de Waldesruhe van de Slavische meester, een ingetogen droom die zacht sluimert. Dirigent Jonathan Bloxham Bloxham keert naar zijn fantastisch debuut twee jaar geleden terug bij het orkest. Hij vliegt na de levendige eerste twee stukken van vandaag terug in de verfijnde verstilling die de Waldesruhe typeert. Een zucht van ‘Wanderlust’ en ‘Fernweh’ om de avond mee af te sluiten.

    Programma

    Dvořák, Symfonie nr. 5

    Dvořák, Celloconcert

    Dvořák, Waldesruhe

     

    Uitvoerenden

    Jonathan Bloxham, dirigent

    Julian Steckel, cello 

  • Shaping the future

    Lavinia Meijer & Nadia Sirota
    vr 30 sep

    Ster-harpiste Lavinia Meijer en de New Yorkse altvioliste, radiomaker en curator Nadia Sirota nemen je mee op een reis langs bijzondere muziek, verhalen en anekdotes van componisten die gezichtsbepalend zijn voor de klassieke muziek van nu. Meijer zet na samenwerkingen met Olafur Arnalds, Philip Glass en Iggy Pop haar niet aflatende zoektocht naar nieuwe muziek en partnerships voort in deze ‘concert lecture’ met yMusic altvioliste Nadia Sirota.

    Sirota is sinds 2018 nieuwe muziek programmeur van de New York Philharmonic Orchestra en won in 2015 de Peabody Award voor haar podcast 'Meet the Composer'. Een betere advocaat voor de muziek van nu is nauwelijks denkbaar."Met de wereldpremière van Ludwig-Leone’s 'Past Life', speciaal voor dit programma geschreven. En 4 wereldpremière arrangementen waaronder 'Lumee’s dream' van Ellen Reid uit haar Pulitzer Prize winning opera 'p r i s m' (2019).

    Programma

    Philip Glass - The Orchard (altviool/harp)
    Caroline Shaw - In Manus Tuas (altviool)
    Marcos Balter - UT (altviool)
    Lavinia Meijer - DAMnation (harp)
    Ellen Reid - Lumee’s Dream (altviool/harp)
    Ellis Ludwig-Leone - Past Life (altviool/harp) *
    Nico Muhly - Drones and Viola (altviool/harp)
    Philip Glass - Selections from Tissues (altviool/harp)

    * wereldpremiere

    Uitvoerenden

    Lavinia Meijer - harp
    Nadia Sirota - altviool

  • Slavische Rapsodie

    Ciconia Consort o.l.v. Dick van Gasteren
    zo 2 okt
    Onder het genot van koffie en een heerlijk stukje Medovnik (Slavisch) gebak presenteert het Ciconia Consort olv Dick van Gasteren een Slavisch programma vol folkloristische invloeden, melancholie en virtuositeit.

    In het midden van de negentiende eeuw laait in Europa het nationaliteitsbesef op en krijgt men belangstelling voor de eigen geschiedenis, cultuur en folklore. Componisten als Smetana, Dvorák en Liszt putten allen inspiratie uit de volksmuziek. Liszt had grote interesse voor het Romani-vioolspel; zijn immens populaire en virtuoze 'Tweede Hongaarse Rapsodie' is door Péter Wolf prachtig bewerkt voor strijkorkest.

    Ook de Suite van Janácek en de Serenade van Dvorák vinden hun oorsprong in de rapsodische vorm van onderliggende improvisatie, contrasterende stemmingen en op volksmelodieën gebaseerde thema’s. Maar Ciconia laat je ook de folkloristische wortels van de Slavische klassieke muziek horen met de spetterende 'Hary Janos Suite' van Kodály en cimbalom virtuoos Dani Luca.

    Dit alles in de gezellige sferen van het Praagse Koffiehuis waar men als vanouds literatuur, muziek of de politiek van de dag bespreekt.

    Programma

    Leoš Janácek - Suite for string orchestra
    Bohulsav Martinů - Partita voor strijkorkest 
    Josef Suk - Meditation on the Old Czech Chorale St. Wenceslas
    Antonín Dvorák - Serenade for strings in E major (2 delen)
    Zoltán Koldály - Hary Janos suite (2 delen)
    Franz Liszt - Hongaarse Rapsodie no.2, arr. Péter Wolf

    Uitvoerenden

    Ciconia Consort
    Dick van Gasteren - dirigent

  • The Zombies

    Life Is A Merry-Go-round
    ma 3 okt

    Samen met PAARD halen we één van de meest iconische band uit de UK naar de Concertzaal in Amare. Hits als Time of the Season, She's Not There en This Will Be Our Year zijn kenmerkend voor het geluid van de 'sixties' en worden nog steeds grijsgedraaid van jong tot oud. We hebben het natuurlijk over niemand minder dan The Zombies. Naast The Beatles en de Stones een band die voor een revolutie in de popwereld zorgde. 

    De wederopstanding van de iconische Britse rockgroep The Zombies begin deze eeuw was een weldaad voor de popwereld. Met hun roots in de memorabele sixties sprongen ze met het grootste gemak de nieuwe eeuw in en ze zijn nog lang niet klaar met hun fans. En vice versa; hun trouwe aanhang overspant de generaties. De jonge muziekliefhebbers van vandaag worden net zo geroerd door vocale parels als ‘She’s not there’ en ‘Time of the Season’ als hun leeftijdgenoten in de beginjaren van de band. Met 21e-eeuwse successen als ‘Still got that hunger’ vervolgt de band zijn zegetour met dezelfde passie als in haar vroege jaren. 

    De comeback staat op het conto van ‘founding members’ Colin Blunstone en Rod Argent, die in 1967 besloten de stekker uit de band te trekken ten faveure van hun solo carrières. Blunstone scoorde hits als ‘Say you don’t mind’ en ‘What becomes of the brokenhearted’ en hij maakte ‘Old and Wise’ met The Alan Parsons Project. Rod Argent richtte zijn eigen band ARGENT op, die furore maakte met titels als ‘Hold your head up’ en ‘God gave rock and roll to you’. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kan en in 2000 besloten Blunstone en Argent The Zombies een tweede leven te geven. Nieuw bloed werd aan de band toegevoegd met drummer Steve Rodford, gitarist Tom Toomey en bassist Sören Koch, die de in 2018 veel te jong overleden bassist Jim Rodford opvolgde.

    Een langverwachte triomf voor The Zombies was hun intrede in de fameuze Rock & Roll Hall of Fame in maart 2019. Welverdiende eer voor een ‘oerband’ die met zijn psychedelische songs zo’n grote invloed heeft gehad op de popmuziek. De ceremonie in The Hall of Fame voltrok zich op de dag af vijftig jaar nadat de band met ‘Time of the Season’ zijn eerste nummer-1 hit de Amerikaanse hitlijsten haalde. Dat was in die tijd behalve The Beatles nog nooit een andere Engelse band gelukt en dat zegt genoeg.

  • Juwelen van het hart!

    Andrey Baranov, Sinfonia Rotterdam
    wo 5 okt

    Voor het openingsconcert van de Serie Sinfonia Classics in Amare presenteert Conrad van Alphen ster-violist Andrey Baranov. Al vaker trad Conrad samen met hem op, maar nu voor het eerst met ‘zijn’ Sinfonia Rotterdam. Na de toegankelijke Seascapes van Alexei Shor zal het lyrische vioolconcert van Mendelssohn ieders hart doen smelten. Het concert sluit af met de mystieke kleuren van Tsjaikovskis eerste Symfonie Winterdromen.

     

    Let op: tot medio mei alleen te bestellen als onderdeel van Sinfonia Classics Series Den Haag.

    Programma

    Shor - Seascapes
    Mendelssohn - Vioolconcert op.64
    Tsjaikovski - Symfonie nr.1

     

    Uitvoerenden

    Sinfonia Rotterdam
    Conrad van Alphen - dirigent