Seizoen 2022-2023

"We leven in bijzondere tijden. Na twee jaar pandemie willen we het leven vieren. We gaan opnieuw uit en omarmen elkaar. Tegelijkertijd verlangen we naar vrede. Een uitgelezen kans om juist nu in het theater elkaar weer te ontmoeten. We zijn dan ook verheugd dat steeds meer bezoekers Amare weten te vinden! En trakteren je hierbij op een sneak peek voor seizoen 22/23."

- Geesje Prins, hoofd programma

In Amare hebben we met man en macht gewerkt om de mooiste concerten en voorstellingen voor jou te selecteren. Ook voor het seizoen 22/23 staat nu een gevarieerd programma in de steigers. Vul je winkelmandje met de mooiste vooruitzichten!

  • ABBA The Music

    Thank you for The Music
    wo 21 jun

    Abba The Music is DE ultieme feelgoodshow met fantastische liedjes van de vier iconische Zweden. Een bijzondere groep van tien musici en vocalisten laat alle grote hits horen, zoals Mamma Mia, Dancing Queen, Money Money Money en songfestivalwinnaar Waterloo. Niets op tape, alles live!

    Thank you for The Music is een heerlijke muzikale feelgoodshow, met een band om van te smullen en vier dames op het front die je meenemen naar de gloriejaren van de Zweedse supergroep. ABBA The Music is geen tributeband en geen musical, maar doet precies waar jij voor komt: al die fantastische songs op razend originele wijze vertolken. Een bijzondere groep van tien musici en vocalisten – allemaal groot ABBA-fan – steken het repertoire van ABBA in een verrassende jas. In de meer dan twee uur durende, met visuals verrijkte show hoor je zo’n beetje alle grote hits, zoals Mamma Mia, Dancing Queen, Money Money Money, SOS, Chiquitita en songfestivalwinnaar Waterloo. Alles gespeeld zoals ABBA dat tijdens hun eigen concerten ook deed: niets op tape, alles live!

  • YeonDo - Bosch Requiem

    Dag in de Branding #67
    za 17 jun

    Een speciale avond in het kader van de uitreiking van de Kees van Baaren Prijs van de gemeente Den Haag aan componist Seung-Won Oh, voor haar werk YeonDo (2020) geschreven in opdracht van festival November Music.

    Het leven zelf is al raadselachtig genoeg, maar het mysterie van de dood roept nog veel meer vraagtekens op. Als de dood dan op de deur klopt, wordt het stervensproces met allerlei mystieke rituelen omgeven. Nog nooit klonk het dodenmis ritueel zo louterend als bij de Koreaans-Nederlandse componiste Seung-Won Oh. Imponerende slagwerkpartijen, meditatieve strijkpassages en hemelse stemmen smelten samen tot een spiritueel momentum. Het publiek maakt letterlijk deel uit van een intense concertervaring. Onbegrensde, tijdloze muziek die moeiteloos eeuwen doorkruist.

    Met haar weidse muziekritueel YeonDo werpt Seung-Won Oh nieuw licht op de aloude Koreaanse katholieke kerktraditie. Voordat iemand wordt begraven vindt er een begeesterd groepsgebed plaats voor de dode. De componiste is gefascineerd door dit unieke dodenritueel dat Koreaanse begrafenistradities verbindt met het katholieke geloof in Korea. Tijdens het YeonDo-ritueel verblijft de dode bijvoorbeeld in het vagevuur totdat de zonden zijn vergeven en het hemelen kan beginnen. De geest wordt voorbereid op zijn tocht naar een nieuwe wereld. Ohs live muziek heeft een grote fysieke uitstraling waarbij muzikale handeling en klankritueel in elkaar overvloeien.

    In haar dodenmis is een hoofdrol weggelegd voor New European Ensemble, de zangers van Cappella Pratensis en een alt, die een zinderend en tijdloos ritueel ontketenen.

    Dit concert is onderdeel van Festival Dag in de Branding. Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal. Ontmoet de componisten en praat na met de musici. Wat fascineert hen en hoe hoor je dat terug in het werk?

    Het complete programma van het festival vind je op www.dagindebranding.nl.

    Programma

    Seung-Won Oh YeonDo (Bosch Requiem)

    Uitvoerenden

    New European Ensemble
    Cappella Pratensis
    Manoj Kamps dirigent

  • Radio West Concert - Slagwerk en piano

    Koninklijk Conservatorium
    zo 11 jun
    Tijdens dit concert presenteren de studenten van de slagwerkklas een speciaal programma met werken voor slagwerk en twee vleugels. De stukken zijn het meest gespeeld repertoire voor deze bezetting.

    Het concert wordt op de volgende zondag tussen 08.00-09.00 en 20.00-21.00 uitgezonden op Radio West.

  • Wouter ontmoet Rembrandt

    Residentie Orkest
    Klassiekers en een wereldpremière
    za 10 jun

    Een avond waarin kamermuziek gecombineerd wordt met het onverwachte, experimentele… en boem, een paukenslag. Wouter Vossens viool ontmoet Rembrandt Frerichs speelse toetsen.

    Vanavond ontmoet de concertmeester Wouter Vossen de bijzondere jazzpianist en componist Rembrandt Frerichs in de Nieuwe Kerk. Zij brengen dé klassiekers onder de kamermuziek ten gehore: Mozarts Adagio & Fuge en Haydns Symfonie nr. 94. Deze stukken flankeren de wereldpremière van Frerichs Pianoconcert.

    Onze stadsgenoot staat bekend om zijn eigenwijze muziek, met innovatieve stijlcombinaties – van jazz tot klassiek. Zo combineert het Residentie Orkest het nieuwe met het bekende; ze houden hun publiek graag op hun tenen.

    De keuze voor Symfonie nr. 94 is dan ook niet toevallig. De beroemde ‘verrassing’ die de grote Oostenrijker erin verwerkte om het publiek op te schrikken, verraadt het gevoel voor humor van de componist. Griegs Laatste Lente gaat eraan vooraf, en roept een speels maar bij vlagen sprookjesachtig beeld op van smeltende sneeuw.

    Programma

    Mozart Adagio & Fuge
    Frerichs Pianoconcert (wereldpremière)
    Grieg De laatste lente
    Haydn Symfonie nr. 94 ‘Met de paukenslag’

    Uitvoerenden

    Wouter Vossen viool en leiding 
    Rembrandt Frerichs piano

  • Jandino

    Judeska Airlines
    zo 4 jun

    Jandino keert terug met de klucht Judeska Airlines. Na haar zoveelste ontslag, mag Judeska als laatste kans aan de slag als stewardess. Bereid je voor op een hilarische avond met steengoede humor, zoals je van Jandino gewend bent.

    Nadat Judeska voor de zoveelste keer is ontslagen, krijgt ze een laatste kans van het uitzendbureau. Ze mag als stewardess aan de slag. Judeska ziet het meteen helemaal zitten: verre reizen, dure hotels en cocktails drinken aan het zwembad. Glamour! Maar dat zit er tot haar ongenoegen allemaal niet in, want ze wordt grondstewardess. Haar realiteit is dealen met overvolle koffers, ongeduldige passagiers en krijsende kinderen. Te midden van al deze hectiek en chaos is iedereen op zoek naar geluk. Het is maar goed dat grondstewardess Judeska daar is om ze in de juiste richting te wijzen. Of niet?

    Uitvoerenden

    Het Huis van Asporaat

  • Cor Bakker met als gast Sjors van der Panne

    za 3 jun
    Muzikale ontmoeting tussen meesterpianist en gepassioneerd zanger.

    “Wanneer Sjors een lied zingt, dan ís hij dat lied.” Zo verwoordde niemand minder dan Liesbeth List haar bewondering voor zanger Sjors van der Panne. Een lied is maar een tekst en wat noten, maar zijn prachtige stem blaast er leven in. Hij is een verteller van het Nederlandse lied en in dit programma geeft de rijke begeleiding van meesterpianist Cor Bakker dat lied vleugels. Bakker ziet in Van der Panne een complete artiest. Het is niet alleen diens fijne manier van zingen die hem aanspreekt, maar ook zijn gedrevenheid, die hem aan Brel en Shaffy doet denken. En toch blijft Sjors van der Panne gewoon Sjors van der Panne. Dit kan niet anders dan een prachtige muzikale ontmoeting worden van twee mannen die blij zijn dat ze mooie dingen mogen maken."

    Uitvoerenden

    Cor Bakker piano
    Sjors van der Panne zang

  • Orphée aux Enfers

    Opera Zuid
    di 30 mei

    Offenbachs komische opera Orphée aux Enfers is een parodie op de oudheid en toont het conflict tussen hel en paradijs. De magie van de goden sluit naadloos aan bij de bruisende muziek van Offenbach. De muziek is kwetsbaar als een zeepbel én extreem extravagant. In de regie van Benjamin Prins speelt de opera zich niet alleen af in de oudheid maar haakt het stuk ook in op de actualiteit. “Ik ga pingpongen met tijdlijnen”. Met een uitstapje naar de 18e eeuw, een knipoog naar politici uit de 21e eeuw en zo keren we terug naar de Atheense Akropolis in de oudheid. De Volkskrant ★★★★: ‘’Opera Zuid en regisseur Benjamin Prins nemen het publiek én het kunstwerk zeer serieus, want alles wat hier op het toneel en in de orkestbak gebeurt, is geheel in de geest van Offenbach’’

    In Orphée aux Enfers geeft meester-satiricus Jacques Offenbach de klassieke mythe een draai. Euridyce haat de muziek van Orfeo, wijst haar burgerlijke leven af en reist met haar minnaar Pluto naar de onderwereld. De goden, verveeld met hun rijke en machtige levens, besluiten Euridyce te volgen. Hun verschijning in de onderwereld leidt uiteindelijk tot een extravagant, vrolijk en bevrijdend feest. Orphée aux Enfers wordt uitgevoerd in het Frans met Nederlandse en Engelse boventiteling.

    Programma

    Jacques Offenbach Orphée aux Enfers

    Uitvoerenden

    Opera Zuid

  • Marco Beasley & Franco Pavan

    Liederen van passie en wanhoop
    zo 28 mei

    Als het gaat om het Italiaanse renaissancelied ligt er één naam voor op de tong: Marco Beasley. Stem en charisma zet hij dit keer in voor frottola's en madrigalen vol elegant verklankte wanhoop, die in de zestiende eeuw menig hoveling bij de keel greep. 

    Metgezel bij deze gepassioneerde tour de force is snarentovenaar Franco Pavan. In 2021 haalde hij de liederen op dit programma hoogstpersoonlijk in een Italiaans familie-archief onder het stof vandaan. Van de allereerste moderne uitvoering van muziek van Bartolomeo Gazza en een zekere Ogniben tot werk van Bartolomeo Tromboncino en Philippe Verdelot: in dit concert zijn hartstocht en vertwijfeling niet ver van elkaar verwijderd.

    Marco Beasley
    Marco Beasley studeerde theater- en muziekwetenschappen aan de Universiteit van Bologna, waar hij zich verdiepte in het ‘recitar cantando’ (zingend spreken) en de geestelijke en wereldlijke polyfonie. Zangles volgde hij bij de legendarische Amerikaanse mezzosopraan Cathy Berberian, waarna hij een eigen techniek ontwikkelde die zijn stem uitermate natuurlijk laat klinken. Met zijn revolutionaire stemgeluid en charismatische voorkomen groeide de Italiaanse tenor in korte tijd uit tot een van de populairste en meest bekroonde sterren binnen de klassieke muziek.  

    Franco Pavan
    De Italiaanse luit- en theorbespeler Franco Pavan studeerde cum laude af in Milaan voor zowel luit als muziekwetenschappen. Hij werkt met belangrijke oudemuziek-ensembles zoals Concerto Italiano, Accordone, La Cappella della Pietà dei Turchini, La Risonanza, La Venexiana en Trinity Baroque. Hij vormt een duo met blokfluitiste Dorothee Oberlinger en is oprichter van het ensemble Laboratorio ‘600. In 2014 ontving hij de titel Cultore della Materia in de muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Padua. Pavan doceert aan het conservatorium van Verona. 

    Programma

    Marchetto Cara (ca. 1465-1525) Mentr'io vo' per questi boschi 
    Ogniben Venetiano (16de eeuw) Com'havrò dunque il frutto 
    Marchetto Cara Amor da che convien 
    Bartolomeo Gazza (16de eeuw) Lasso ahimè 
    Ogniben Venetiano E' morta la speranza 
    Vincenzo Capirola (1474-na 1548) Ricercare primo 
    Marchetto Cara Caro sepulchro mio
    Marchetto Cara Così extrema è la doglia 
    Bartolomeo Tromboncino (1470-na 1534) Zephyro spira 
    Costanzo Festa (ca. 1485/90-1545) Tu es Petrus
    Benedetto Gareth (ca. 1450-1514) Amando e desiando
    Vincenzo Capirola Ricercare ottavo
    Marchetto Cara Quella fiamma ostinata
    Bartolomeo Tromboncino Dolci ire, dolci sdegni 
    Michele Pesenti (ca. 1470-1528) Che faralla, che diralla 
    Don Timoteo (16de eeuw) Uscirallo o resterallo 
    Bartolomeo Tromboncino  Vergene Bella

    Uitvoerenden

    Marco Beasley tenor
    Franco Pavan luit

  • ¡La otra Cuba!

    Cappella Amsterdam
    zo 28 mei

    In de loop der eeuwen is er op Cuba ontzettend veel vocale muziek geschreven, maar daarvan wordt hier relatief weinig uitgevoerd. Cappella Amsterdam laat je het ‘andere’ Cuba horen met een programma waaruit deze zeer rijke vocale muziektraditie spreekt.

    Vanaf de aanwezigheid van de eerste Spaanse musicerende priesters tot nu: als je naar de muziek van Cuba luistert, luister je naar eeuwen aanwezigheid van Afrikaanse slaafgemaakten, kolonisten uit Spanje, Amerikanen, Fransen en Chinese gastarbeiders. Al deze invloeden hebben geleid tot prachtige, buitengewoon veelzijdige muziek. 

    Onder leiding van Leonard Evers, tevens samensteller van dit unieke programma, hoor je kamerkoor Cappella Amsterdam in intrigerende koorstukken in Spaans en Yoruba zingen. Op de beats van AKE en de vocale kracht van Cappella Amsterdam en zangeres Martha Galarraga zie je de fantastische danser Pedro Ricardo Henry verschillende orishas (Yoruba godheden) uitbeelden.

    Programma

    Leo Brouwer (*1939) Balada de un dìa de julio en Amor… Yo he enseñarte el camino… (uit: Canciones Amatorias)
    Wilma Alba Cal (*1988) I. Variación II. Remanso, canción final III. Media luna IV. Pórtico V. El canto quiere ser luz (uit: 5 Canciones)
    Leo Brouwer Selectie uit Rondas, refranes y trabalenguas
    Leo Brouwer Cántico de Celebración
    Calixto Álvarez (*1938) Cantos Lucumí en een selectie uit Osun Requiem

    Download hier het digitale programmaboek

    Uitvoerenden

    Cappella Amsterdam
    Martha Galarraga zangeres
    AKE bata percussie
    Pedro Ricardo Henry danser
    Kenza Koutchoukali eindregisseur
    Floriaan Ganzevoort lichttechnicus
    Arien de Vries kostuumontwerp
    Leonard Evers dirigent

  • Buurman & Buurman gaan verhuizen (4+)

    zo 28 mei

    Totale chaos in een spetterende musical!

    Als Buurman & Buurman besluiten te verhuizen moet er natuurlijk van alles gebeuren. Meubels sjouwen, een nieuwe keuken installeren, de vloer schuren en er mag ook wel een nieuw behangetje aan de muur. Nog even de schilderijtjes netjes ophangen, en klaar! Als dat maar goed gaat… Hun lijfspreuk: ‘A JE TO!’ (betekent: ‘voor mekaar’) roept straks de hele zaal luidkeels mee.

    Buurman & Buurman wisten in een mum van tijd de harten van vele kinderen en hun ouders te stelen. Gelukkig komen de twee onhandige klussers terug naar het theater! Voor de 6e maal op rij brengen Jelle Kuiper (script en regie) en taalkunstenaar Ivo de Wijs de Tsjechische klussers tot leven, ditmaal in de voorstelling Buurman & Buurman gaan verhuizen.

    Uitvoerenden

    Cast
    Rein Mulder
    en Polle Vrienten

    Creatives
    Jelle Kuiper
    script en regie 
    Ivo de Wijs liedteksten 
    Erik de Reus muziek 
    Ascon de Nijs decor 
    Joost van Wijmen kostuumontwerp 
    Stichting SIP & Jelle Kuiper Producties, Matthijs Bongertman i.s.m. Senf Producties producent 

  • Bruckner & Beethoven

    Residentie Orkest
    Met sterpianist Arthur Jussen
    vr 26 mei

    Een eeuwenoud kunstwerk zo laten schitteren dat het fonkelnieuw wordt. Pianist Arthur Jussen zet zijn tanden in Beethovens Vierde pianoconcert – een titaan onder de pianostukken.

    Met het heldere, lichte Pianoconcert nr. 4 componeerde Beethoven een dialoog tussen piano en orkest. Het roept het beeld op van Orpheus die de wilde dieren temt, althans dat hoorde Liszt erin.

    Dit pianoconcert is een werk dat na de première in vergetelheid raakte, en dankzij Mendelssohn vandaag de dag nog opgevoerd wordt. Met Arthur Jussen is dit meesterwerk in absoluut bekwame handen.

    Het duurde lang voordat de precieze, perfectionistische Oostenrijker Anton Bruckner tevreden was met zijn compositie van de Vierde symfonie. Maar het werd uiteindelijk een van zijn geliefdste symfonieën. De door Bruckner zelf bedachte bijnaam ‘Romantische’ hoor je in de beelden die hij oproept: ridders en paarden, een middeleeuwse stad in het ochtendgloren en de ontwakende natuur. Sinds lange tijd speelt het Residentie Orkest dit grandioze werk weer, deze keer gedirigeerd door de dynamische Michal Nesterowicz.

    Programma

    One Minute Symphony
    Beethoven Pianoconcert nr. 4
    Bruckner Symfonie nr. 4 ‘Romantische’

    Uitvoerenden

    Michal Nesterowicz dirigent
    Arthur Jussen piano

  • B’Rock Orchestra & Vox Luminis

    Mozart's Mis in C
    zo 21 mei

    Twee monumentale missen: die van Michael Haydn (de jongere broer van Joseph Haydn) en die van Mozart. Ze zijn als twee zijden van één medaille, zo goed passen ze bij elkaar. Beide werken staan in een dramatische toonaard, zijn diep doorleefd en hoogstpersoonlijk.

     

    Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door de Vlaamse Vertegenwoordiging in Nederland

     

    Lees alvast het programmaboek.

     

    Gratis inleiding
    Voorafgaand aan het concert, om 13.30 uur, kun je op vertoon van je voorstellingsticket in de Swing een inleiding bijwonen. De inleiding is gratis en op basis van beschikbaarheid.

    Programma

    Michael Haydn Requiem
    Mozart Mis in c klein

    Uitvoerenden

    B’Rock Orchestra
    Lionel Meunier artistieke leiding & bas
    Cecilia Bernardini concertmeester
    Robin Johanssen sopraan
    Sophie Junker sopraan
    Florian Sievers tenor

  • Radio West Concert - DNOA

    Koninklijk Conservatorium
    zo 21 mei
    Dutch National Opera Academy (DNOA) is een tweejarig masterprogramma van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam. DNOA-studenten zijn zeer getalenteerde jonge operazangers en -zangeressen. Gedurende hun opleiding voeren zij diverse opera’s uit op een professioneel niveau. Tijdens dit concert presenteren zij delen uit de opera waar zij op dat moment aan werken.

    Het concert wordt op de volgende zondag tussen 08.00-09.00 en 20.00-21.00 uitgezonden op Radio West.

  • Het Nationale Ballet + ISH Dance Collective

    Dorian
    za 20 mei

    Na de successen van Narnia en GRIMM is Dorian de derde gezamenlijke productie van choreografen Ernst Meisner en Marco Gerris. In deze bewerking van The Picture of Dorian Gray, het beroemde boek van Oscar Wilde uit 1891, kiezen de twee voor een thrillerachtige benadering vol spanning en suspense. Naast de dansers van de Junior Company en ISH Dance Collective werken dit keer ook dansers van Het Nationale Ballet aan de productie mee. Dorian is ook geschikt voor jongeren van 14 jaar en ouder.

    Verschillende dansstijlen
    Meisner en Gerris volgen in hun productie de verhaallijn van Wilde’s boek, maar plaatsen het verhaal in een excentrieke, eigentijdse setting. Hoofdpersoon Dorian slaat in zijn zucht naar schoonheid en adoratie volkomen door, met alle gevolgen van dien. Hij belandt in een neerwaartse spiraal en raakt verstrikt in een labyrint waarin hij realiteit en fantasie niet meer kan scheiden. Net als in Narnia en GRIMM laten Meisner en Gerris ook bij Dorian verschillende dansstijlen op verrassende wijze samenvloeien tot een bruisende mix van hiphop en ballet.

    Nieuwe, live uitgevoerde muziek
    Joey Roukens, een van Nederlands bekendste jonge componisten van dit moment, schrijft speciaal voor Dorian een nieuw avondvullend muziekstuk. Hij componeerde de afgelopen jaren werken voor diverse Nederlandse en internationale orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, waarvan hij ‘composer in residence’ was. Meisner en Roukens werkten al eerder samen voor het ballet In Transit. In Amare wordt Roukens’ nieuwe compositie live uitgevoerd door Het Balletorkest.

    Persreacties
    "GRIMM is zonder twijfel de fantasierijkste dansvoorstelling van dit theaterseizoen." Trouw
    "Het. Is. Ge-wel-dig. Narnia is een sprookjesballet, waarbij de Junior Company de handen ineen heeft geslagen met de dansers van ISH. Ballet gemengd met hiphop. En werkelijk alles valt op zijn plaats in dit verhaal, waarin kinderen in een sprookjeswereld belanden (…) dit mag u uw (klein)kinderen niet ontzeggen." De Telegraaf

    Uitvoerenden

    Ernst Meisner en Marco Gerris choreografie 
    Joey Roukens muziek 
    Het Balletorkest live muziek 

  • Piotr Anderszewski

    Meesterpianist
    vr 19 mei

    Piotr Anderszewski behoort tot 's werelds beste musici van zijn generatie. De pianist is een graag geziene gast over de hele wereld en doet vermaarde podia aan als het Wiener Konzerthaus, Berlin Philharmonie, Wigmore Hall, Carnegie Hall, Théâtre des Champs-élysées en het Concertgebouw Amsterdam. 

    Lees alvast het programmaboek.

    Anderszewski begon op zesjarige leeftijd met pianospelen. Hij bezocht de conservatoria in Lyon, Straatsburg, de Muziek Academie van Warschau en de University of Southern California in Los Angeles. Wat de meesterpianist ook speelt, het is allemaal voortreffelijk en uniek. Beleef deze klaviertijger in de prachtige akoestiek van de Concertzaal.

    Programma

    Bach Partita nr. 6, BWV 830
    Szymanowski -Mazurkas Op 50, nrs. 3, 7, 8, 5 en 4
    PAUZE
    Webern Variaties, op. 27
    Beethoven Sonate, op. 110

    Uitvoerenden

    Piotr Anderszewski piano

van 14