Snowponies: de revue van nu

Misschien heb je wel eens gehoord van de uitdrukking ‘de revue passeren’. Deze term komt uit de militaire hoek. Met het woord revue wordt het inspecteren van de wapens aangeduid. De manschappen ‘passeerden’ dan de kritische blik van de officier. Maar wat betekent revue dan in de theaterwereld?  

Aan het begin van de negentiende eeuw ontstond het genre in Frankrijk. Tijdens zo’n Franse revue werd er ingespeeld op recente gebeurtenissen die door humoristische liedjes en sketches opnieuw onder de aandacht werden gebracht (revue is Frans voor 'opnieuw bekijken'). Na 1880 namen de kleinschaligere cabaretvoorstellingen toe. De revueshows werden nu meer een spektakel, soms met een erotische ondertoon. 

Buiten Frankrijk maakte het genre een eigen ontwikkeling door. Daarom roept het woord in verschillende landen andere associaties op. In Nederland was de revue meer gericht op korte sketches en komische liedjes, terwijl er in Engeland, Frankrijk en de VS nogal eens schaars geklede dames het podium opkwamen. Het waren grote producties en de kaartjes waren niet goedkoop. Daarom kwam het publiek vooral uit de hoge middenklasse. 

In Nederland werd de basis voor de Nederlandse revue gelegd door Henri ter Hall. Hij was een Noord-Hollandse humorist, politicus en theaterproducent en bracht tussen 1898 en 1928 tientallen revues op de planken. Revues als Schots en Scheef (1912), In het Gedrang (1915) en Afkloppen! (1917) zorgden ervoor dat hij de bijnaam de Koning van de Revue kreeg.

Een nieuwe concurrent

Veel revuetheaters kregen in de tweede helft van de 20e eeuw te maken met een sterke concurrent: de televisie. Hierdoor moesten vele revuetheaters de deuren sluiten. Op televisie werden nu verschillende cabaretvoorstellingen uitgezonden. Denk hierbij aan het legendarische duo Mini & Maxi (gespeeld door Karel de Rooij en Peter de Jong) met Clowns in Gloria, dat in 1982 werd uitgezonden bij de KRO. Ook hun theatervoorstelling Sprakeloos werd een groot internationaal succes.

Vandaag de dag worden revues bijna nooit meer uitgevoerd, tenzij de grote namen in de tv en theater wereld samenkomen. Een voorbeeld hiervan is de Nieuwe Revue (2008-2009) met André van Duin. 

De revue van nu

Alex Klaasen steekt revue nu in een nieuw jasje, vaak door de pers aangeduid als ‘modern revue’. Dit genre ontwikkelde hij met zijn Showponies-voorstellingen. Alex Klaasen won zelfs de Poelifinario (de prijs voor het indrukwekkendste cabaretprogramma) voor Showponies 2.

Klaasen vertelt het volgende over zijn Showponies-voorstellingen: “Ik heb jaren rondgeneusd in allerlei genres en daar heb ik uitgepikt wat ik leuk vond en weggelaten wat ik niet leuk vond. Ja, revue, maar in een modern jasje en met een sneller tempo.” Dit geldt ook voor zijn nieuwe voorstelling Snowponies, een ‘Merrie’ Christmas.

Waar vroeger de artiesten de spot niet ver konden doorvoeren in hun revues, zit deze show vol met hilarische sketches en muzikale hoogtepunten, zoals drie koningen die verdacht veel lijken op de Toppers, een battle tussen de os en de ezel in The Voice Bethlehem en de Limburgse Mariah Carey. Snowponies, een ‘Merrie’ Christmas is hét medicijn om de donkere dagen rondom kerst door te komen. 

Benieuwd?

Meer Amare Stories: