Chameleon

Lucie Horsch & Justin Taylor
Fri 6 Mar / 20:15
Fri 6 Mar ’26
20:15
  • Fri 6 Mar ’26
    20:15
    Nieuwe Kerk, The Hague

Lucie en Justin bieden met dit kleurrijke programma rond het thema ‘kameleon’ een muzikale reis door verschillende stijlen en contrasterende sferen, beginnend in Nederland, door Frankrijk en uiteindelijk via Italië uitkomend in Duitsland. Via imitatie, transformatie en metamorfose laten de twee musici zien hoe veelzijdig Barokmuziek, net als hun beide instrumenten, daadwerkelijk kan zijn.

Programme

Unico Wilhelm van Wassenaer Sonata terza in g-klein
Jacob van Eyck Engels Nachtegaeltje, uit: ‘Der Fluyten Lust-Hof’
Jean-Philippe Rameau Le Rappel des Oiseaux    
Georg Philipp Telemann Fantasia no. 7 ‘a la francese’, TWV 40:8
Jean-Féry Rebel Gay Lentement – Chaconne, uit: Onzième Sonate in Bes-groot
Georg Philipp Telemann Adagio/Allegro – Larghetto – Vivace, uit: Sonate in C-groot TWV 41:C5
Johann Sebastian Bach, arr. Alessandro Marcello Andante, uit: Concerto BWV 974 (naar: Hoboconcert in d-klein)
Anna Amalia van Pruisen Fluitsonate in F-groot
Isabella Leonarda Sonata duodecima op. 16 in d-klein
Johann Adolph Hasse Adagio-Presto, uit: Cantata per Flauto in Bes-groot

De Nederlandse componist Unico Wilhelm van Wassenaer, met wiens relatief onbekende blokfluitsonate dit programma wordt geopend, was zelf een ware kameleon. Door zijn adellijke geboorte kreeg hij gedurende zijn leven meerdere belangrijke bestuursfuncties toegewezen. In zijn aristocratisch milieu werd componeren echter niet als een bijzonder passende bezigheid beschouwd, dus liep hij met zijn muzikale activiteiten niet te koop en moesten veel van zijn composities onder een andere naam worden uitgeven. Zijn drie sonates voor blokfluit, waarvan de derde hier uitgevoerd wordt, werden pas in de negentiger jaren aan hem toegeschreven. Van Wassenaer wordt daarom ook wel ‘the mystery composer’ genoemd. Om bij het kameleonthema te blijven, gedragen ook de instrumenten van dit programma zich als kameleons. Zowel het klavecimbel als de blokfluit neemt in composities van Jacob van Eyck en Jean-Philippe Rameau de gedaante aan van een vogeltje. De blokfluit ondergaat vervolgens nog een gedaanteverwisseling in de sonate van Jean-Féry Rebel, tijdgenoot van Rameau, die oorspronkelijk voor viool werd geschreven maar hier klinkt in een unieke bewerking van Lucie voor blokfluit. Ook composities van twee vrouwelijke componisten komen aan bod in dit programma, afkomstig uit twee verschillende stijlperiodes. Isabella Leonarda leefde in de 17e eeuw en componeerde vanuit haar bestaan in het klooster meer dan tweehonderd stukken, wat haar tot een van de meest productieve kloostercomponisten van haar tijd maakte. Anna Amalia van Pruissen had net als Van Wassenaer behalve haar hoedanigheid als componist ook een andere adellijke identiteit. Ze was prinses en de jongste zus van koning Frederik de Grote en kreeg klavecimbelles van niemand minder dan Wilhelm Friedemann Bach, een van de zonen van de grote Johann Sebastian. Haar fluitsonate is geschreven in galante stijl, een 18e-eeuwse muziekstijl die populair werd door de grote behoefte aan lichtheid en elegantie.

Cloakroom and drink  
Cloakroom and an intermission drink are included. If the event does not have an intermission, you will receive the drink afterwards.  

Ooievaarspas discount  
Ooievaarspas holders are eligible for a discount on the ticket price for this concert. To book tickets, we need to see your Ooievaarspas for registration purposes. Please contact our booking office to book your tickets.  

Credits

Lucie Horsch blokfluit
Justin Taylor klavecimbel

Waiting list

Wish list

Added:

To wishlist