© Melle Meivogel

Orpheus

Nederlands Kamerkoor
vr 3 mrt / 20:15 - 21:45
vr 3 mrt ’23
20:15 - 21:45
  • vr 3 mrt ’23
    20:15 - 21:45
    Nieuwe Kerk, Den Haag

De Volkskrant **** "Wat het koor presteert, in uitdagend, voornamelijk onbekend repertoire, is gewoonweg verbluffend."

De solistische topklasse van het Nederlands Kamerkoor is in goede handen bij Marina Batič - een van de toonaangevende koordirigenten van haar generatie en de aankomende nieuwe chef-dirigent van het Danish National Vocal Ensemble. Op de lessenaars een muzikale hervertelling van de klassieke Orpheus-mythe. Henzes 'Orpheus Behind the Wire', geschreven voor een twaalfstemmig a-capellakoor, geeft een hedendaagse twist aan het verhaal van Orpheus en Eurydice.

Programma

Frank Martin - Five Songs of Ariel
delen uit: Hans Werner Henze - Orpheus Behind the Wire 
delen uit: Ørjan Matre - Orphic Songs
delen uit: Claudio Monteverdi - Sestina: Lagrime d’amante al sepolcro dell’amata*
William Howard Schuman - Carols of Death
Pavle Merkù - Madrigali della buona morte

*Met David van Ooijen - continuo (theorbe)

'Orpheus Behind the Wire' wordt gerekend tot de meer toegankelijke composities van Henze en bestaat uit een samenspel van klanken en lijnen die soms transparant en soms overweldigend zijn, en perfect aansluiten bij de invoelende slag van Marina Batič.

De 'Orphic Songs' van Ørjan Matre, gecomponeerd in opdracht van het Noors Solistenkoor, gaan in op het orfisme, een religieuze beweging die ontstond in de oud- Griekse cultuur en was gericht op de Orpheus-mythe. Matre baseerde zich voor dit werk op de oud-Griekse poëzie en verschillende orfische hymnes. Deze twee composities worden afgewisseld met werken van Monteverdi waardoor een traditionele én moderne muzikale blik ontstaat op de mythe van Orpheus.

Credits

Nederlands Kamerkoor
Martina Batič - dirigent