Bedrijfskleding voor het eerst geshowd in Amare

© De Schaapjesfabriek

Bij Amare mocht het personeel deze maand wel heel bijzondere pakjes openmaken: de nieuwe bedrijfskleding, ontworpen door bekende Haagse modeontwerper Michael Barnaart! Achter de kassa, in het restaurant of op de vloer: elke functie in het gebouw heeft zijn eigen herkenbare kleur en stijl. Bekijk hieronder de foto's.

“Geweldig om die kleding voor het eerst in Amare tot leven te zien komen,” zegt Barnaart. “En spannend, want toen ik met het ontwerp begon zag Amare er nog niet zo uit als nu. Ik heb de kleuren en het concept gebaseerd op artist impressions. Heel fijn om dat allemaal bij elkaar te zien komen en te zien dat het werkt.”

Het idee van Barnaart was vooral dat de kleding rust moest uitstralen en een duidelijk sterk beeld moest creëren. “Ik wilde beslist geen witte overhemden, omdat veel bezoekers dat ook dragen en er al zoveel te zien is in Amare. Daarom heb ik voor een insteek gekozen met duidelijk herkenbare kleurblokken. Ook als het theater vol is, moet het personeel een soort rustpunt vormen waar automatisch je oog op valt.” Dat past volgens hem ook goed bij de hoogte van het gebouw. “Een beetje als priesters in een cultuurkathedraal”, voegt hij er lachend aan toe.

Kleurelementen
Het team van Amare had voor Barnaart een uitgebreide briefing samengesteld. “Dat heb ik laten bezinken en op een gegeven moment viel dat als een puzzel in elkaar. De kleuren in het stijlboek van Amare vond ik een heel duidelijke statement. Daar ben ik mee verder gegaan. Sommige kleuren heb ik wat bijgestuurd, zodat ze ook geschikt zijn voor kleding. Ook de materiaalanalyse heb ik afgestemd op Amare. De hosts dragen bijvoorbeeld een cognac-koperkleur. Dat zit een beetje tussen het goud en hout van het pand in en geeft aan de voorkant van Amare een warme sfeer.”

De Haagse modeontwerper Michael Barnaart koos voor stijlvolle en duurzame kleding in duidelijk herkenbare unikleuren. Bovendien is de collectie ‘genderneutraal’: op het oog loopt iedereen in dezelfde soort kleding. De uitvoering van de ontwerpen was in handen van Annet Kroll en SUIT UP. Deze maand werd de kleding voor het eerst gepresenteerd in het gebouw van Amare. Swipe naar rechts om alle foto's te bekijken >

Voor de andere kleuren vond Barnaart overal inspiratie. “De kleding bij het popprogramma wilde ik heel duidelijk in het zwart, een beetje stoer. Daar heb ik een camel-goudkleur bij gebruikt. De kleding in de Amare Brasserie is smaragdgroen, lichtjes geïnspireerd op art nouveau en de oude metropoorten in Parijs. Ik dacht dat de kleur mooi zou staan bij de planten aan het plafond. Toen wist ik nog niet eens dat de Brasserie zou gaan werken met een plant-based concept, dus het blijkt ook inhoudelijk te kloppen!”

Ook de broche was ontzettend leuk om te ontwerpen, gaat Barnaart verder. “De vraag was of ik een herkenbare accessoire kon bedenken. Toen dacht ik meteen aan die ‘a’, die is zo sterk en positief. Ik vind het heel grappig dat in de huisstijl en op de socials van Amare nu ook die ‘a’ terugkomt. En dat je overal de lijnen van de gevels terugziet in het meubilair, net als in de broche. We dachten blijkbaar allemaal aan hetzelfde!”

Tijdloos proces
Barnaart vond het bijzonder om op deze manier aan Amare bij te kunnen dragen. “Ik voelde dat alle neuzen op een bepaalde manier dezelfde kant op stonden. Je hebt met verschillende disciplines te maken die allemaal samen het concept ‘Amare’ neerzetten. Ik vond het ontzettend leuk om daarbinnen mijn deel te ontwerpen, en ook nog eens helemaal naar mijn smaak. Het is geweldig dat dat nu allemaal echt blijkt te werken. Alsof ik een som heb opgelost! Ik hoop dat ik hiermee een tijdloos concept heb bedacht. Dat als je over 5, of 10 jaar Amare binnenstapt, alles nog helemaal blijkt te kloppen.”

Meer Amare Stories: