Vooruitblikken met Geesje Prins

© Anne Reitsma

“Amare wordt van vroeg tot laat een levendig en bezield theater, dat publiek continu verrast” - Geesje Prins

Wat mogen we straks op de podia van Amare verwachten? Eind 2020 is hoofd programma Geesje Prins met haar collega’s al druk bezig om het programma vanaf september 2021 vorm te geven. We blikken vooruit en ze vertelt meer over de programmapijlers, de vele openbare speelplekken in Amare en het openingsprogramma van het seizoen 2021-2022.

“Laatst heb ik sinds lange tijd Amare weer van binnen bekeken en dat was fantastisch”, begint Prins. Vrijdag 3 september 2021, dé dag dat Amare opent, staat met grote letters in de agenda. “Het was fijn om in levende lijve te kunnen ondervinden of de programma’s die we voor ogen hebben kloppen met de ruimtes. Ik kan niet wachten tot het volgend jaar is en bezoekers ook kippenvel in het kwadraat gaan ervaren.” 

Coronacrisis en Amare
Het zijn gekke tijden door de coronacrisis. “Dit seizoen hebben we gelukkig nog wat concerten in het Zuiderstrandtheater en de Nieuwe Kerk georganiseerd,” zegt Prins. “Weliswaar met minder publiek en met aangepaste programma’s. We passen onze programmering steeds aan en we zijn onze bezoekers dankbaar voor hun flexibiliteit en geduld voor de helaas onontkoombare programmawijzigingen in deze tijd. Tegelijkertijd stijgt de financiële zeespiegel voor de artiesten, gezelschappen en podia. “It’s a hard knock life”, zou het weesmeisje Annie zingen. Ondertussen zijn we knetterhard met het openingsseizoen van Amare bezig.”

Is dat dan nog steeds binnen een 1,5 meter context? “Dat is wel een scenario waar we rekening mee houden,” antwoordt Prins. “Het is schakelen tussen verschillende werkelijkheden. Laat dat vaccin maar komen! Ondertussen blijven wij met voorstellingen en concerten schoonheid en troost bieden in deze uitdagende tijden.”

Wortels van het Zuiderstrandtheater
Het pand van Amare is, sinds de eerste steen in juni 2017, als een feniks herrezen op het Spui. Maar de fundering ligt dieper. “We nemen vanuit Zuiderstrandtheater onze stevige wortels, die liggen in de muziek en dans, mee terug naar de stad,” vertelt Prins verder. “We blijven dans, muziek in alle stijlen, musical, opera, muziektheater, circus, cabaret en spektakel presenteren. Ook voor de allerjongsten. Met lokale communities initiëren we programma’s en vieren we uitbundig culturele feestdagen en festivals. En natuurlijk is er ruim baan voor onze medebewoners van Amare: Residentie Orkest, Nederlands Dans Theater en de muzikale schatkist die het Koninklijk Conservatorium met zich meebrengt.” 

Huis voor heel Den Haag
Dat het programmahart van Amare bestaat uit disciplines waar taal geen belemmering is, is een dankbaar gegeven in deze internationale stad. Recent las Prins Het stad in mij van Maud Vanhauwaert, over haar jaren als stadsdichter van Antwerpen. Zij schreef dat zij zich een ‘aangespoelde’ voelde in Antwerpen. En dat “als er iets is wat mensen in een hyperdiverse stad als Antwerpen verbindt, het net dat collectief gevoel van aangespoeld zijn is. Samen thuis zijn in de ontheemding”. Dat motiveert Prins, zelf drie jaar woonachtig in Den Haag, des te meer om van Amare, als een soort shelter in deze stad aan zee, nog meer een thuis te maken voor alle inwoners van Den Haag. 

Dansstad Den Haag in Amare
Op gebied van dans zet Amare alle grote Nederlandse gezelschappen in een stralend middelpunt. “Internationaal zijn we aanvullend op de topkwaliteit vol schoonheid van het Nederlands Dans Theater en de virtuoze gezelschappen, die Holland Dance Festival uit alle hoeken van de wereld haalt,” stelt Prins. “We kiezen voor aanvullende (tegen)geluiden en spannende crossovers. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de programmabijdragen van REDO, ‘Gouden Zwaan’ winnaar voor beste dansprestatie, nummer één in de Community top 100 dit jaar en internationaal breakdancer. Hij gaat onder meer met Haags Hiphophuis en Koninklijk Conservatorium jamsessies organiseren met live muziek tijdens het openingsfestival in november 2021.

"Ook zijn we bezig de nieuwste voorstelling Rite of the Spring van Yang Liping naar Amare te halen." In eigen land China is Liping een superster, bruggenbouwster tussen Oost en West met haar signatuur doorspekt van martial arts, acrobatiek en traditionele Chinese en moderne dans. En na jarenlange afwezigheid in dansstad Den Haag staat Anne Teresa De Keersmaeker, voorhoedster van de moderne dans, eveneens op de verlanglijst. “In haar voorstellingen komen muziek en dans uitgekiend samen.”  

Prikkelend klassiek
Op het gebied van klassieke muziek blijft Amare aanvullend programmeren op de concerten van het Residentie Orkest. “Zo presenteren we internationale barokorkesten en kiezen we voor orkesten die op spraakmakende wijze maatschappelijk thema’s aansnijden,” licht ze toe. “Aurealis Borealis is een concert dat op de agenda staat over het wonderschone natuurverschijnsel van het noorderlicht. Het effect van het Noorderlicht  - dat bij velen op de bucketlist staat - wordt ook letterlijk zichtbaar gemaakt in de hele zaal. Als in het Omniversum zit je er midden in, terwijl je naar muziek luistert, uitgevoerd door Arctic Philharmonic uit Noorwegen.

Ook naar Passio van het Belgische B’Rock Orchestra kijken we reikhalzend uit. In deze geënsceneerde voorstelling, waarbij het publiek aan lange tafels plaatsneemt, als zijnde het laatste avondmaal, klinkt de indrukwekkende Johannes Passion van Scarlatti, die verweven wordt met persoonlijke verhalen van vluchtelingen. Het geeft het lijdensverhaal een nieuwe dimensie."

Nieuwe kansen en intensere samenwerking
Amare biedt ook geweldige nieuwe kansen. Samen met Koninklijk Conservatorium, Residentie Orkest en Nederlands Dans Theater gaat de organisatie Amare bewonen. “We kunnen ons nog sterker maken op het gebied van educatie, talentontwikkeling en community art en willen als cultuurhuis kunstenaars uit de stad actief ondersteunen in creatie, presentatie en debat,” benadrukt Prins. “Zo zal tijdens het openingsfestival in november 2021 van Amare de wereldbefaamde Turkse pianist Fazil Say een van de centrale artiesten zijn. Hij soleert met het Residentie Orkest. Ook geeft hij masterclasses aan studenten van het Koninklijk Conservatorium en zijn er ontmoetingen met jonge kinderen van diverse Haagse muziekacademies."

Nieuwe popzaal voor de stad
Met Amare krijgt Den Haag er in één keer een popzaal bij met een capaciteit van maar liefst 2500 personen. “Een heel nieuw spectrum van Nederlandse en internationale bands en artiesten kan daarmee naar de stad komen,” zegt Prins. “en dat gaan we samen doen met het Paard. Het is heel tof om in Den Haag zoveel samenwerkingsgezindheid te vinden en te leren van Paard.”

Prins hoort Majel Blonden, directeur van Paard, nog zeggen: ‘denk aan lockers, popbezoekers willen lockers, geen garderobe!’ Wat eraan heeft bijgedragen dat er net op tijd een vleet aan lockers komt in Amare die eerst niet voorzien waren. 

Grote musicals
De grote theaterzaal in Amare is nog een maatje groter dan Zuiderstrandtheater met bijna 1300 zitplaatsen. Ook dat biedt nieuwe kansen. “We zijn als Amare straks nog aantrekkelijker om te kunnen aanhaken bij de tournees van de Theateralliantie.” Dit is een samenwerking van de grootste theaters van Nederland die onderscheidende musicals en muziektheater brengen, zoals afgelopen seizoenen War Horse, Fiddler on the Roof en Annie.

“In Zuid-Holland zijn zulke toptitels straks enkel te zien in Den Haag of Rotterdam. Voor seizoen 2021-2022 mag ik de titels nog niet verklappen, maar staat een geweldige familiemusical op de planning en een grootse muziektheaterproductie. Ook hoop ik dat het lukt om de eigentijdse Broadway remake van West Side Story door regisseur Ivo van Hove naar Den Haag te halen. Dat is Amare in optima forma!"

Breakdance battles en installaties in de publieke ruimte
Waar veel theaters pas open gaan vlak voor aanvang van een voorstelling, is de kers op de taart in Amare de vele openbare ruimtes die van vroeg tot laat open zijn. “We willen het Bijenkorf-effect rond Kerst waarbij in vroegere tijden massa’s mensen zich voor de etalage vergaapten. En dat dan binnen”, betoogt Prins. “Er komen installaties waar jong en oud mee kan spelen, denk aan een muziekspeeltuin. Frequent organiseren we er lunchconcerten, open repetities, danslessen, breakdance battles en meer. Veelal georganiseerd en gecureerd door lokale partners en communities. De ervaring die we nu opdoen met andersoortige publieksettings door de coronacrisis komt hierbij goed van pas.”

Amare wil ook gaan experimenteren met een van de foyers als vrijplaats, een grote openbare repetitieruimte naar het inspirerende voorbeeld Centquatre in Parijs waar iedereen zelf zijn kunsten mag beoefenen zonder een ruimte te reserveren.

Opening Amare is de stip aan de horizon
Door Corona is alles nu in een ander daglicht te komen staan. “Want hoe is de cultuursector er in september 2021 aan toe?” vraagt Prins zich hardop af. “Is het wel weer tijd voor feest? Maar we zien Amare ook als een positieve, of moeten we zeggen optimistische, stip op de horizon.”

In september gaan voor het eerst de deuren open. “September, oktober en november wordt de ‘housewarming periode’, gaat Prins verder. Van 19 t/m 21 november 2021 is het openingsfestival gepland. “Dan wordt Amare in vol ornaat bespeeld met op zondag speciale focus op families.” In het vervolg van het seizoen volgen uiteraard meer hoogtepunten. 

Als de crisis is bedwongen gaat rollercoaster Amare uitdagende toeren uithalen. 

Join the ride!