2021 Camille Saint-Saëns

Het Februari Festival kende in 2021 voor het eerst een zomerse editie. Vanwege de coronamaatregelen vierden we in juni en juli alsnog feest rondom een van de meest gespeelde Franse componisten, Camille Saint-Saëns (1835-1921). We maakten op een gevarieerde en verfrissende manier kennis met bekende én onbekende parels uit zijn repertoire. En dat voor een componist die bij het grote publiek slechts bekend is om hooguit vijf werken! 

Johnannes Duyshotorgel 

Het onlangs gerestaureerde en gereviseerde Johnannes Duyshotorgel van de Nieuwe Kerk klonk voor het eerst tijdens het Februari Festival. Organist Geerten van de Wetering speelde van de vrouwelijke componiste en tijdgenote van Camille Saint-Saëns de Prélude voor orgel (op 78). Samen met panfluitist Matthijs Koene tevens een speciaal arrangement van Saint-Saëns Danse Macabre. Een werk dat tijdens het festival in meerdere versies terug zou komen.

Vliegensvlugge vingers

Violiste Simone Lamsma en pianist Thomas Beijer leverden werkelijk een topprestatie met een uitvoering van Saint-Saëns' hondsmoeilijke 1e vioolsonate. Het sensationele slotdeel bleef nog dagen als een oorwurm in de hoofden van de bezoekers en luisteraars hangen. Meesterlijk was ook pianist Nicolas van Poucke, allereerst met de uitvoering van de zeer virtuose twee etudes van Saint-Saëns, maar ook met de sferen die hij in de werken van Gabriel Fauré en Cesar Franck, later in het festival, vanaf de eerste noten wist te creëren.

Nicolas van Poucke

Blazers

Heerlijk was het om ook een aantal muziekwerken voor blazers op het programma te hebben staan. Ook daarin leerde we Saint-Saëns als een ware meester kennen. Met veel zwier vertolkte klarinettist Arno Stoffelsma, fluitist Eline van Esch, hoboist Roger Cramers en pianist Sepp Grotenhuis, het sublieme gekwinkeleer van de opgewekte Caprice sur des airs danois et russes van Saint-Saëns. 

Le Carnaval des Animaux

Zondagochtend was de Nieuwe Kerk geheel gewijd aan Le Carnaval des Animaux. Misschien wel het meest bekende werk van Camille Saint-Saëns. Verteller Max Douw liet de kinderen, ouders, opa’s en oma’s en overige liefhebbers kennismaken met alle dieren en hun eigen muziek. Aan de twee vleugels zaten de vaste gastdirigent van het Residentie Orkest Richard Egarr en Alexandra Nepomnyaschchaya. Leden van het orkest zorgden ervoor dat je vanaf het begin zat te kijken en luisteren met een grote glimlach op je gezicht die maar niet wilde verdwijnen. Zoveel speelplezier en lol straalde dit optreden uit.

Live (kamer)muziek

De kamermuziek van Camille Saint-Saëns was echt een ontdekking en tijdens het festival klonken er ook een aantal wereldpremières. Een groot voordeel om live bij een concert aanwezig te zijn is de concentratie, de blikken die de musici elkaar toewerpen, de opbouwende spanning en dan de ontlading. Niet alleen de noten zorgen voor de muzikale beleving, maar ook juist hun lichaamstaal. Het onderschrijft de kracht van muziek. Je moet het beleven en dat kan optimaal in de Nieuwe Kerk.

Deze editie van het Februari Festival is mede tot stand gekomen dankzij het partnerschap met het Orlando Festival, NTR Radio 4, Fonds Podiumkunsten, MAOC Gravin van Bylandt Stichting en het Residentie Orkest.

Overzicht musici & ensembles

Simone Lamsma | Richard Egarr | Alexandra Nepomnyaschchaia | Quirine Viersen | Geerten van de Wetering | Matthijs Koene | Floor Le Coultre | Tim Brackman | Elisa Karen Tavenier | Pieter de Koe | Jeroen Dupont | Pieter van Loenen | Coraline Groen | Peter Nilsson | Arthur Ancelle & Ludmila Berlinskaya | Ella van Poucke | Thomas Beijer | Nicolas van Poucke | Malevich Piano Quartet | Andrey Roszyk | Dana Zemtsov | Alexander Ullman | Floris Onstwedder | Marion Dumeige | James Oesi | Max Douw | Eline van Esch | Arno Stoffelsma | Roger Cramers | Sepp Grotenhuis | Arno Stoffelsma | Renate Arends

 

Beelden: © Tessa Veldhorst / De Schaapjesfabriek