Vertical Video

Kunstwerk
Dagelijks te zien tussen 13:00 en 23:00 uur

Voor Vertical Video stelt Amare een serie korte digitale animaties en videowerken samen. Jonge kunstenaars worden uitgenodigd om op het verticale scherm het experiment aan te gaan. Ze geven vorm aan een beeldend werk dat iets meegeeft aan de vluchtige voorbijganger.

De creaties variëren van abstracte visuele experimenten tot verhalende stukken, en tonen de diversiteit en rijkdom van digitale kunst. De animaties brengen een dynamische energie met zich mee, waardoor bezoekers een overweldigende beeldende ervaring krijgen.

Elke twee maanden is er nieuw werk te zien.

april / mei  '24

Artiest: Maria Perez

Faux

Faux is een loop van vijf minuten waarin een hyperreëel landschap wordt getoond dat bewoond wordt door de virtuele honden uit het Nintendo DS-spel Nintendogs.

Hoewel deze wezens overduidelijk niet echt zijn, vertonen ze een opmerkelijke gelijkenis met echte honden. Hun bewegingen, gebaren en gedrag zijn griezelig authentiek en roepen een gevoel van vertrouwdheid op die vergelijkbaar is met echte honden.

Het landschap waarin de honden ronddwalen is doordrenkt met een gevoel van nep-realisme. Het is vergelijkbaar met landschappen uit videogames, die de wereld waarin we leven proberen na te bootsen, maar waarin uiteindelijk verbeelding en fantasie de overhand krijgen.

Door te spelen met de tegenstrijdigheid van een onwerkelijke werkelijkheid, laat het landschap een wereld zien die zich kenmerkt door verwondering en mysterie. Ontdaan van een diepere betekenis, is deze scène niet meer dan een speels portret van een surrealistische magische wereld die bestaat omdat we technologie hebben toegestaan om, gestuurd door magie en verbeeldingskracht, onze natuurlijke en alledaagse realiteit in te kleuren.

Eerdere kunstwerken in Vertical Video:

februari / maart '24

Artiest: Sjoerd Mol

Falling Items

Falling Items is een film bestaande uit een reeks korte animaties die de essentie laat zien van het renderen (het genereren van beeld op basis van data) van items, karakters en omgevingen uit de game industrie. De animaties volgen de evolutie van computer gegeneerde beelden: van de nostalgische eenvoud van Super Mario 64. van het Nintendo Entertainment System (NES) uit 1996 tot de hyperrealistische werelden Super Mario Bros. Wonder. Iconische game-elementen worden gedeconstrueerd waardoor informatie die normaal onzichtbaar is, tevoorschijn komt. Falling Items onthult hoe driedimensionale modellen gemaakt worden en benadrukt hun complexe gelaagdheid in een tijdperk waarin computer gegeneerde beelden niet meer van echt te onderscheiden zijn.

december '23 / januari '24

Artiest: Deborah Mora

Titel: I’m Trying To Speak The Language Of My Eyes
Jaar: 2023
Format: Digital Video

I’m trying to speak
the language of my eyes

my eyes don’t use sentences
and they don’t know words

my eyes pick bit by bit
glean the details
connect dot to dot
to knot the code

my eyes are silent
but I’m trying to feel what they touch

as they perceive the light
gliding on surfaces
tracing contours
mapping shapes
finding the openings in the shadow

i’m trying to make sense
of a language i don’t yet speak
like an infant or a foreigner
i just trust
what i feel
when i see
my eyes are the portal to the world

Het werk is een videogedicht, een verkenning van en reflectie op het gevoel van visie als hulpmiddel om aanduidingen te begrijpen - maar ook en nog belangrijker, als middel waarmee we iets kunnen interpreteren door het op een intuïtief niveau te voelen. Ontdaan van hun oorspronkelijke context, en verstoken van woorden of geluiden, wordt de fantasie van mixed-media samengevoegd in een niet-lineaire vorm van verhalen vertellen. Door verschillende constellaties van beelden te vormen, wordt de betekenis opengelaten.

Meer Amare Stories: