Schilderijententoonstelling
Ralph van Raat, Konstantyn Napolov en Merel Vercammen
zo 23 nov / 19:30 / Nieuwe Kerk
Programma:
Moritz Eggert The Collectors
Victoria Poleva Mono no Aware
Martin Fondse Kitchen Stories V
Modest Moessorgski, arr. Marijn van Prooijen Schilderijen van een tentoonstelling
Katherine Teng Aoi Aoi ano Sora to Umi
Jasper de Bock De Bock's Brushstrokes
Alam Hernández Ramírez The Fox and the Pheasant
Arefeh Hekmatpanah Glass
Programmatoelichting:
Het thema verzamelen en het belang van kunst spelen een hoofdrol in dit programma van Ralph van Raat, Konstantyn Napolov en Merel Vercammen.
Een muzikale promenade door Schilderijen van een tentoonstelling
De naam van het programma komt van Modest Moessorgski’s beroemde en geschiedenisrijke klassieke meesterwerk Schilderijen van een tentoonstelling. Het arrangement dat vandaag op de lessenaars staat is speciaal voor dit programma gemaakt door Marijn van Prooijen en staat centraal. De piano en percussie openen deuren naar de magische wereld van de tentoonstelling en nemen luisteraars mee naar de muzikale promenadewandeling in de Academie voor Beeldende Kunsten, waar we het oude kasteel, de markt van Limoges en het ballet van niet-uitgekomen kuikens kunnen ervaren. Geniet van een uitgebreide slagwerkset-up met verschillende klanken, kleine, grote en exotische instrumenten in combinatie met het krachtige en energieke spel van een van ’s werelds beste pianisten.
Componisten als verzamelaars van muziek
Naast Moessorgski staan er verschillende (opdracht)werken op het programma, zoals The Collectors van de toonaangevende Duitse componist Moritz Eggert. Hij laat de visie van verzamelingen in onze tijd zien en horen – de componist is zelf ook verslaafd aan verzamelen in het echte leven.
“Ik verzamel al mijn hele leven dingen. Boeken, strips, bordspellen, whisky, het is verschrikkelijk. Zowel mijn vader als mijn grootvader waren obsessieve verzamelaars. Mijn vader nam met zijn boeken soms ruimte van de kinderkamers in. Mijn grootvader stapelde boeken in twee, soms drie rijen, totdat de planken bijna instortten. Mijn grootmoeder verliet hem omdat er eigenlijk geen ruimte meer was voor haar en haar kinderen. Hoewel ik hopelijk niet zo extreem ben, heeft het idee van verzamelen me altijd gefascineerd. Als componisten zijn wij verzamelaars van muziek. Het idee dat muziek magisch uit het niets in ons hoofd wordt gecreëerd, is onzin; in werkelijkheid zijn we constant bezig met het samenstellen en herschikken van de enorme bibliotheek muziek in ons hoofd. In mijn werk The Collectors wil ik laten zien en horen hoe muziek wordt verzameld, hoe het bestaat uit klanken, ideeën en gebeurtenissen die langzaam betekenis krijgen doordat ze in een bepaalde volgorde worden geplaatst."
Muzikale reflectie op vergankelijkheid
Mono no Aware, is naast de naam van een compostie door Victoria Poleva, een Japanse uitdrukking die letterlijk 'het pathos van dingen' betekent. Het verwijst naar het besef dat alles vergankelijk is. Het roept een zachte weemoed op over het voorbijgaan van dingen, maar ook een diepere, milde melancholie over dat dit de werkelijkheid van het leven is. Victoria Poleva’s compositie vangt deze subtiele emoties en neemt het publiek mee in een muzikale reflectie op vergankelijkheid en gevoeligheid voor het moment.
Individu en collectief in harmonie
Kitchen Stories onderzoekt hoe samen muziek maken en een maaltijd delen mensen dichter bij elkaar brengt. Martin Fondse laat horen hoe Arabische maqams en Westerse harmonie samenkomen, waarbij tradities en stemmen elkaar ontmoeten. Het resultaat is een muzikale uitwisseling waarin het individuele en het collectieve elkaar raken, zonder dat ieders eigenheid verloren gaat.
Hedendaagse klanken verzameld
Het programma wordt aangevuld met een kleurrijke reeks hedendaagse composities. Zo brengt Katherine Teng een poëtische verkenning van lucht en zee in Aoi Aoi ano Sora to Umi, terwijl Jasper de Bock met De Bock’s Brushstrokes schilderachtige penseelstreken muzikaal tot leven laat komen. Alam Hernández Ramírez nodigt ons uit in een muzikale fabel met The Fox and the Pheasant, en Arefeh Hekmatpanah verkent in Glass transparantie, breekbaarheid en klankfragiliteit. Samen vormen deze werken een speelse en veelzijdige invulling van dit unieke programma.
Ralph van Raat – piano
Ralph van Raat studeerde piano aan het Conservatorium van Amsterdam en Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij treedt wereldwijd op als solist met orkesten en gaf recitals in Europa, Azië, het Midden-Oosten en de VS. Van Raat werkt nauw samen met hedendaagse componisten en heeft een groot aantal werken aan zich opgedragen; hij is Steinway Artist en verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam als docent hedendaagse pianomuziek.
Konstantyn Napolov – slagwerk
Konstantyn Napolov (1987) is een spraakmakende slagwerker en promotor van nieuwe muziek, die internationaal wordt gevraagd voor solorecitals, concerten met orkesten en kamermuziekprojecten. Hij musiceert door heel Europa en daarbuiten met repertoire en instrumenten uit de hele wereld en uit de complete muziekgeschiedenis. Napolov staat bekend om zijn virtuositeit en verbeeldingskracht, en werkt nauw samen met toonaangevende componisten.
Merel Vercammen – viool
Merel Vercammen treedt op in concertzalen over de hele wereld, waaronder het Concertgebouw Amsterdam, de Elbphilharmonie Hamburg en de Wigmore Hall Londen. Ze combineerde een klassieke opleiding aan het Royal College of Music met improvisatie en speelt ook op popfestivals. Merel werkt samen met diverse musici en componisten, heeft meerdere albums uitgebracht en is oprichter en artistiek leider van het festival SNAAR. Ze bespeelt een viool van Jean Baptiste Vuillaume uit ca. 1845.
Uitvoerenden
Ralph van Raat piano
Konstantyn Napolov slagwerk
Merel Vercammen viool