Environments: Peter Adriaansz' reflectie op mens en maatschappij
vr 7 nov / 20:15 / Nieuwe Kerk
Programma:
Peter Adriaansz Environments
Programmatoelichting:
Environments is een 85 minuten durend werk van componist Peter Adriaansz – zijn meest omvangrijke compositie tot nu toe. Deze avondvullende reflectie op mens en samenleving bestaat uit drie delen: Mono, Watts en Stereo.
Het publiek wordt letterlijk omringd door klank. Muziek en tekst komen van voren, achteren en boven, waardoor een volledig immersieve luisterervaring ontstaat. In deze bijzondere, ronde opstelling ervaart men de muziek van dichtbij én in een ruimtelijke context.
Adriaansz componeerde Environments tussen 2016 en 2018, in nauwe samenwerking met Ensemble Klang. In dit werk onderzoekt hij hoe we onze tijd doorbrengen en wat de betekenis kan zijn van onze intellectuele, spirituele en politieke bezigheden. De gesproken teksten zijn ontleend aan Zen and the Art of Motorcycle Maintenance van Robert Pirsig, aan de geschriften van Alan Watts en aan een uitgebreide versie van The Principle of Polarity uit het esoterische werk The Kybalion.
Het uitversterkte ensemble bestaat uit speciaal gestemde gitaren, blaasinstrumenten, vibrafoons, bayan, keyboards en synthesizers. Samen vormen zij een rijk klanklandschap waarin akoestische en elektronische geluiden naadloos in elkaar overvloeien.
Environments is idealistisch van aard en weerspiegelt Adriaansz’ voortdurende zoektocht naar betekenis, samenhang en een nieuwe manier van luisteren – een streven dat zelfs ‘utopisch’ genoemd kan worden.
Over Ensemble Klang
Het Haagse Ensemble Klang ontstond toen de leden het Koninklijk Conservatorium in Den Haag studeerden. Ze deelden een honger naar nieuwe muziek en de drive om die muziek, zo goed en compromisloos mogelijk, een podium te bieden. 20 jaar later is die drive binnen het ensemble nog even sterk aanwezig en vertaalt zich dat naar inmiddels 17 uitgebrachte albums, concerten in binnen en buitenland en samenwerkingen met grote hedendaagse componisten zoals Peter Adriaansz, Oscar Bettison, Michael Hersch, Éliane Radigue, David Lang en Julia Wolfe.
Over Peter Adriaansz
Peter Adriaansz werd in 1966 geboren in Seattle en studeerde compositie aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam, waar hij les kreeg van onder meer Louis Andriessen, Brian Ferneyhough en Peter-Jan Wagemans. Adriaansz, die vaak wordt omschreven als ‘een van de meest bijzondere componisten die momenteel in Nederland actief zijn’, werkt sinds 1993 als freelance componist. Hij krijgt opdrachten en uitvoeringen van ensembles, festivals en individuele musici uit de hele wereld, en schrijft ook voor ensembles met meer ongebruikelijke bezettingen voor speciale gelegenheden. Zijn werken worden regelmatig wereldwijd uitgevoerd en uitgezonden en zijn te horen geweest op vele podia, van het Holland Festival tot Huddersfield en van Tasjkent tot Toronto.
Het werk van Adriaansz kan worden gekenmerkt door een systematische, onderzoeksgerichte benadering van muziek. Een benadering waarin klank, structuur, harmonie en hoorbare wiskunde de belangrijkste ingrediënten vormen. Vanaf 2005 werd een interesse in flexibiliteit, variabele vormen en - vooral - microtonale reflectie geleidelijk aan overheersend in zijn werk.
Deze laatste interesse leidde onder meer tot verschillende grootschalige composities voor versterkte ensembles, zoals Prana (2007), Music for Sines, Percussion, ebows & variable Ensemble (2008) en Three Vertical Swells (2010), werken voor orkest en stemmen (Anekabahudaravaktranetram, 2007, Verdichtingen, 2009), twee uitgebreide series over ruimtelijke harmonie (Structures I-XVI, 2005) en micro-akoestiek (Waves 1-13, 2008) en vele (elektro-)akoestische werken voor incidentele opdrachten, met gedetailleerde sinusgolfpatches als constant kenmerk.
De laatste jaren heeft hij zich vooral gericht op het uitbreiden van de wereld van microtonale reflectie, met een toegenomen interesse in spraak en de rol van context.
Verschillende van zijn werken werden genomineerd voor diverse prijzen, zoals Chant Ascendant voor de Internationale Gaudeamus Componistenwedstrijd 1994 en Waves 5-7, Verdichtingen en Three Studies on Elevation, die respectievelijk in 2009, 2010 en 2011 werden geselecteerd voor de Nederlandse Toonzettersprijs. In 2015 werd zijn werk Scala II bekroond met de Matthijs Vermeulenprijs.
Een extra toelichting op Environments van Ensemble Klang door Emile Frankel lees je hier.
Uitvoerenden
Ensemble Klang:
Michiel van Dijk saxofoon
Nuno Silva saxofoon
Anton van Houten trombone
Joey Marijs slagwerk
Jennifer Heins slagwerk
An Raskin bayan
Saskia Lankhoorn piano
Pete Harden gitaar
Santiago Lascurain gitaar
Peter Adriaansz elektronica
Micha de Kanter geluid