vr 3 apr ’26 en za 4 apr ’26
Les nuits barbares
Compagnie Hervé Koubi
© Pierangela Flisi

Les nuits barbares

Compagnie Hervé Koubi
vr 3 apr en za 4 apr
vr 3 apr ’26
en
za 4 apr ’26
Les nuits barbares ou les premiers matins du monde vindt zijn oorsprong in deze immense en onvermijdelijke geschiedenis van het Middellandse Zeegebied.

Fragmenten uit de werknotities van Hervé Koubi (2015)
De voorstelling is een verhaal van een reis, alles is een verhaal van een reis... Ik heb vijf jaar geleefd tussen Frankrijk en Algerije, aan tegenovergestelde oevers van de Middellandse Zee: de beroemde zee die aan de oorsprong ligt van deze ontwortelde mensen met een gelijksoortig erfgoed en achtergronden, geworteld in degenen die we ‘Mediterrane mensen’ noemen.

Terwijl ik tevergeefs probeerde verzoening te vinden met het land van mijn voorouders in Algerije, zijn er in de plaats daarvan nieuwe banden ontstaan. Banden die me een dieper begrip van mijn eigen achtergrond en wortels hebben gegeven. Ik heb mede-artiesten ontmoet, getuigen van een verloren verhaal. Ik heb mensen ontmoet die ik graag mijn verloren broeders noem. Ik heb het verlangen herontdekt om me met anderen te omringen en ik ben teruggekeerd met de behoefte om dit nieuwe avontuur te creëren.

De barbaarse nachten of de eerste ochtenden van de wereld ontspringen uit dit indrukwekkende en onvermijdelijke verhaal van ons Middellandse Zeegebied. Ik heb ervoor gekozen om de weg te delen die getuigt van mijn wil om anderen te bereiken, om het onbekende tegemoet te treden, tegen de gangbare ideeën in die alles op één hoop gooien en vaak bepalen hoe we naar “wij en zij” kijken. Wij, de beschaafden, en zij, onze buren, de Barbaren — waarbij dat laatste vaak een negatieve connotatie heeft, met beelden van een beschaving die verstoken is van menselijkheid en vervuld is van nodeloos geweld.

Natuurlijk is het belangrijk om te weten waar we vandaan komen om beter te begrijpen waar we naartoe gaan. Maar het is ook belangrijk om te weten van waaruit we spreken, en dat lijkt mij in de huidige context noodzakelijk. Ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om te geloven in een universele cultuur — een die gedeeld, gemengd en verbonden is — om zo te kunnen hopen op een gezamenlijke toekomst. De barbaarse nachten of de eerste ochtenden van de wereld zullen een nieuwe stroming op gang brengen vanaf de bodem van de oceaan, die ons wegleidt van de onwetendheid om beter het licht van onze gemeenschappelijke geschiedenis te werpen.

Wie waren de Barbaren die vanuit het noorden binnenstormden, het mysterieuze zeevolk waar in de Bijbel, kronieken en op oude monumenten vaak over gesproken wordt, zonder dat men echt beschrijft wie ze waren of waar ze vandaan kwamen? Wie waren de Barbaren uit het oosten, genieën van de Donkere Middeleeuwen — deze Perzen, Ioniërs, Babyloniërs, de Arabo-Moslims? Uit welke onbekende, vergeten, herschreven, geassimileerde of uitgewiste geschiedenis zijn wij eigenlijk voortgekomen?

Garderobe en drankje
Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen. Heeft het evenement geen pauze, dan ontvang je het drankje na afloop. 

© Stéphane Chazelon
Inzoomen

De vreemdelingen zijn altijd gevreesd geweest. Een angst die gevoed wordt door de confrontatie tussen onwetendheid en frustratie. Ik kies er daarom voor om deze oeroude angst voor het onbekende en voor vreemden te tonen, om zo de schoonheid, de rijke kennis en de verfijnde trekken achter deze zogenaamde Barbaren te ontdekken en de diepgewortelde stereotypen uit onze westerse samenlevingen uit te dagen.

Wat ik zoek is geen rehabilitatie van de geschiedenis van deze volkeren, maar om een gevoeligere blik te werpen, gevuld met menselijkheid, en te proberen om deze Barbaren bemind te maken — de Barbaren die in zekere zin ook onze voorouders zijn. Een vorm van oriëntalisme heeft zeker mijn bespiegelingen gevoed, evenals enkele gedachten uit Ce que le jour doit à la nuit. La Noce Barbare van Jean Cocteau, het weefsel van oosterse en westerse muziek, de schitterende sporen die culturen als de Perzen, Goten, Vandalen, Arabo-Moslims hebben nagelaten, hebben allemaal bijgedragen aan en inspiratie geboden voor De barbaarse nachten of de eerste ochtenden van de wereld. Ik heb ervoor gekozen mijn blik te richten op wat ik als het mooiste beschouw: de vermenging van culturen en religies door de tijd, om zo de fundamenten te tekenen van een gemeenschappelijke geografie waarop we vandaag de dag staan — al te vaak zonder het te beseffen. Ik wil de geschiedenis grijpen, mijn ogen openen en afglijden naar de vrijheid, terwijl ik me herinner dat het woord “Barbaar” ook gezegd wordt als “Amazigh” — wat “de vrije mens” betekent.

Op de schoonheid! Diegene die, boven oorlogen uit, spreekt over eenheid; diegene die allen samenbrengt, die zich afkeert van claims; diegene die het beste van iedereen neemt en die, door haar geschiedenis heen, de mens eert als haar volkslied. Op de Middellandse Zee, die zoveel licht bevat dat het verblindt als een verloren geheim. Het geheim van ons verloren gemeenschappelijk verlangen en lot. Op onze gemeenschappelijke oorsprong die door de geschiedenis is verweven via de Middellandse Zee — of het nu Spaans, Italiaans, Provençaals, Oosters, Westers, Italiaans, Maghrebijns, Romeins of Grieks is...

Op onze geschiedenis, die al meer dan 3000 jaar talloze culturen heeft gezien, waarvan de verschillen ons juist hebben samengebracht. Inderdaad, ze hebben ons samengebracht in plaats van gescheiden! Of we nu Algerijns, Spaans of Frans zijn... We zijn in de eerste plaats een Mediterraan volk , en dit gevoel van verbondenheid is veel ouder dan het concept van natiestaten.

Ooievaarspaskorting  
Houders van een Ooievaarspas krijgen 50% korting op de toegangsprijs van dit evenement. Om te boeken dienen wij de pas te registeren. Neem daarom contact op met ons bespreekbureau om kaarten te reserveren.   

Credits

Hervé KOUBI choreograaf
Fayçal HAMLAT assistent

Dansers:
Badr BENR GUIBI, Giacomo BUFFONI, Mohammed ELHILALI, Youssef EL KANFOUDI, Islam KUNAJJULOV, Abdelghani FERRADJI, Oualid GUENNOUN, Vladimir GREV, Bendehiba MAAMAR, Nadjib MEHERHERA, Houssni MIJEM, Ismail OUBBAJADDI, Ayoub ROUIFI, El Houssaini ZAHID.

Muziek:
Mozart - Fauré - Wagner – Traditionele Algerijnse muziek

Maxime Bodsonmuzikale creatie
Guillaume GABRIEL arrangmenten
Lionel Buzonie lichtontwerp
Guillaume Gabriel, geassisteerd door Claudine G-Delattre kostuums
Esteban Cedres smeden
Compagnie Hervé KOUBI productie

Coproducties: Cannes – Festival de Dans / Nationaal Choreografisch Centrum van La Rochelle - Poitou Charente – Cie Accrorap / Nationaal Choreografisch Centrum van Créteil en Val de Marne - Compagnie Käfig / Ballet van de Nationale Opera van de Rijn – Nationaal Choreografisch Centrum van Mulhouse / Cultureel Centrum Jacques Duhamel in Vitré / Sémaphore - Scène conventionnée van Cébazat / La Papeterie in Uzerche / Le Forum in Fréjus.

Met steun van: Channel – Scène Nationale van Calais / Conservatorium van Calais / Departementaal domein van het étang des Aulnes – Departement Bouches-du-Rhône / Conservatorium voor Muziek en Dans van Brive-la-Gaillarde / Hogere Dansschool van Cannes - Rosella Hightower / CDEC – Dansstudio's van Vallauris / Stad Vallauris / MAC van Sallaumines / Les Hivernales van Avignon – Centrum voor Choreografische Ontwikkeling / Theater van Fos-sur-Mer / Theater La Colonne van Miramas / Pianocktail van Bouguenais / Safran – Scène conventionnée van Amiens / La Fabrique Mimont – Cannes / Departement Pas-de-Calais.

Wachtlijst