zo 26 okt ’25 / 16:00
CARNACIÓN
Rocío Molina

CARNACIÓN

Rocío Molina
Flamenco Biënnale Nederland
zo 26 okt / 16:00
zo 26 okt ’25
16:00
Rocio Molina de ‘stoere, ongenaakbare, brutale Madonna van de hedendaagse flamenco’ (Volkskrant) zet de flamencotraditie graag flink op scherp op zoek naar een nieuwe flamenco-esthetiek. Met fenomenale ritmische precisie dansend op het snijvlak tussen traditie en experiment daagt ze zichzelf keer op keer uit om de flamencocodes grandioos te overtreden. Altijd vol poëtische verbeeldingskracht en met volle inzet van haar vrouwelijkheid.

Stoere, ongenaakbare, brutale Madonna van de hedendaagse flamenco

de Volkskrant

Rocío Molina (Málaga, 1984), mag graag dwarsliggen. In de voetsporen van flamencovernieuwers Israel Galván en Andrés Marín zet de danseres/choreografe uit Málaga (1984) eigengereid en brutaal haar lichaam en haar vrouwelijkheid in op zoek naar een nieuwe flamenco-esthetiek. Galván en Marín, de pioniers van weleer, maken een diepe buiging voor haar. “Vernieuwing draagt alleen vruchten als deze wortelt in traditie” (Igor Stravinsky). Niets is minder waar voor Rocío Molina. Aan Rocío Molina is geen ontkomen aan. Ze blijft iedereen overrompelen. En onverschrokken op avontuur gaan, de grenzen van het genre tartend. De FBN gaat ook deze editie graag met haar mee en sluit de jubileumeditie af in Amare met haar nieuwste en meest radicale werk tot nu toe.

In haar nieuwste werk Carnación ‘verknoopt’ Molina flamenco met Japanse bondagetechniek Shibari, religieuze koormuziek en elektronische soundscapes. Ze confronteert haar dansende lichaam met het zingende lichaam van Niño de Elche en drijft mee op zijn impulsen, tussen erotiek en wreedheid, schuldgevoel en frustratie, overheersing en onderwerping, verdriet en tederheid. 

Garderobe en drankje
Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen. Heeft het evenement geen pauze, dan ontvang je het drankje na afloop. 

©Simone Fratini
Inzoomen

Carnatie (nabootsing van de vleeskleur, een term uit de schilderkunst) is de vrucht van onderzoek dat Molina deed naar de vormen en oorsprong van (fysiek) verlangen, zowel heilig als profaan, dat wat ons kwetsbaar maakt als mens. In deze ‘wederopstanding van het vlees’ graaft ze diep naar de essentie van de flamenco, waar in haar optiek de hartstocht van de agressie en die van de schoonheid zich spiegelen. 

Rocío Molina (1984) begon op haar derde met dansen en hield sindsdien niet meer op. Nadat ze in 2002 het Koninklijk Conservatorium voor de Dans in Madrid cum laude afsloot, deelde ze in het begin van haar stormachtige carrière al met vele groten het podium, als Israel Galván, María Pagés, Belén Maya en Merché Esmeralda. 

Ooievaarspaskorting  
Houders van een Ooievaarspas krijgen 50% korting op de toegangsprijs van dit evenement. Om te boeken dienen wij de pas te registeren. Neem daarom contact op met ons bespreekbureau om kaarten te reserveren.   

Credits

Rocío Molina dans
Klapstuk koor
Niño de Elche zang
Pepe Benítez piano/electronische
Maureen Choi viool
Olalla Alemán sopraan

Wachtlijst