De klaagzangen van Gesualdo

Graindelavoix
Fri 29 Mar 20:00
Fri 29 Mar '24
20:00
  • Fri 29 Mar '24
    20:00
    Conservatoriumzaal

Björn Schmelzer en graindelavoix brengen een eigenzinnige interpretatie van één van de meest aangrijpende en spectaculaire repertoires voor de Goede Week, de Tenebrae Responsoria van de haast waanzinnige Napolitaanse componist Carlo Gesualdo.

Programme

Orlando di Lasso Tristis es anima mea
Agostino Agazzari Tristis es anima mea
Carlo Gesualdo Tristis es anima mea
Carlo Gesualdo Ecce vidimus eum
Simone Molinaro Vere languores nostros
Carlo Gesualdo Tenebrae factae sunt
J. Volmari , catechismus Würzburg Da Jesus an dem Kreuze stund
Samuel Scheidt Da Jesus an dem Kreuze stund, orgel prelude
Michael Prætorius Da Jesus an dem Kreuze stund
Carlo Gesualdo Animam meam dilectam tradidi
Simone Molinaro Insurrexerunt in me viri
Scipione Barotius Caligaverunt oculi mei
Carlo Gesualdo Caligaverunt oculi mei
Cipriano De Rore Plange quasi virgo
Carlo Gesualdo Plange quasi virgo
Carlo Gesualdo Ecce quomodo moritur
Jacobus Gallus Ecce quomodo moritur/in pace

Performers

Graindelavoix / Björn Schmelzer artistieke leiding
Teodora Tommasi, Florencia Menconi, Albert Riera, Razek-François Bitar, Andrès Miravete, Adrian Sîrbu, Marius Peterson, Tomàs Maxé en Arnout Malfliet zang
Philippe Malfeyt ceterone
Floris De Rycker theorbe
Leon Berben orgel

Gesualdo’s Tenebrae Responsoria verschijnen bij publicatie zowat onmiddellijk op de index, en er is geen enkel bewijs dat de magistrale zwanenzang van het monstre sacré van de westerse klassieke ooit vroeger dan in de 20ste eeuw werd uitgevoerd. Letterlijk ongehoord dus. Dat zijn muziek echter niet bekend zou zijn geweest is een van de vele hardnekkige mythes die het leven en werk van Gesualdo omringen.

Gesualdo is altijd de undead composer van de klassieke muziek geweest, en zijn werk waart er sinds het begin van de 17de eeuw in rond als een spook. In de lijn van de historische science fiction vraagt Schmelzer en graindelavoix zich af hoe Gesualdo zou geklonken hebben in de 17de eeuw in de Lage Landen en in Duitsland als hij er zou zijn uitgevoerd: een soort virtuele missing link tussen de renaissance prima prattica en de chromatiek van Bach. Illustere figuren zoals Constantijn Huygens in Nederland en Heinrich Schütz in Duitsland kenden Gesualdo’s excentrieke werk. 

Ooievaarspas discount 
Ooievaarspas holders are eligible for a discount on the ticket price for this concert. To book tickets, we need to see your Ooievaarspas for registration purposes. Please contact our booking office to book your tickets. 

Cloakroom and drink 

Cloakroom and an intermission drink are included. If the event does not have an intermission, you will receive the drink afterwards.