Veelgestelde vragen en huisregels

Wat is er te doen in Amare?

Wanneer gaat Amare open?*
Amare is voor het eerst voor het publiek toegankelijk tijdens het Open Huis op 4 en 5 september 2021. Ook daarna blijven we regelmatig rondleidingen in het gebouw organiseren. De eerste programma’s zijn vanaf 8 september te zien en later in het najaar volgt de officiële opening met het OPEN Festival van 19 t/m 21 november. 

*Eventuele wijzigingen in de planning i.v.m. maatregelen rondom het coronavirus voorbehouden.

Wanneer start de kaartverkoop voor seizoen 2021-2022?
Het merendeel van de kaartverkoop voor de voorstellingen en concerten in het seizoen 2021-2022 start op 15 juni 2021*. Het is mogelijk dat enkele programma's wellicht al voor die tijd in de verkoop gaan. Houd daarvoor deze website in de gaten. 

*Eventuele wijzigingen in de planning i.v.m. maatregelen rondom het coronavirus voorbehouden.

Wat is er te doen in Amare?
In Amare is er altijd wat te doen. In een steeds diverser wordende stad en samenleving zet Amare in op een veelkleurig programma, op inclusiviteit en op ontmoeting. Amare brengt de mooiste muziek en dansvoorstellingen en wordt een huis voor heel Den Haag. Je ziet er de wereldtop, maar ook prikkelende Haagse initiatieven op divers gebied: van urban tot yoga of spoken word. Ook is Amare de plek waar je elkaar ontmoet voor een kop koffie, lunch of diner.

Welke organisaties betrekken Amare?
Amare is een huis voor de podiumkunsten. Vier organisaties vinden hier hun onderkomen, namelijk het Koninklijk Conservatorium, Nederlands Dans Theater, Residentie Orkest Den Haag en het Zuiderstrandtheater.

Kan ik wat eten en drinken in Amare?
In Amare komen twee horecagelegenheden. Op de derde verdieping vind je de stadskantine. Daar kun je de hele dag terecht voor koffie, lunch of een dagmenu in het gezelschap van de musici, dansers, studenten en medewerkers van Amare. Zo kan de kantine van Amare ook zomaar jouw favoriete hang-out worden. Op de begane grond bij de Spui-ingang van het gebouw vind je de tweede horecagelegenheid, ook hier kun je voor koffie, lunch en diner terecht. Met zoveel mogelijk natuurlijke en lokale ingrediënten, wereldgerechten en theatermenu’s.

Blijven jullie concerten aanbieden in de Nieuwe Kerk?
Ook als we naar Amare verhuizen blijven wij concerten aanbieden in de Nieuwe Kerk. Deze unieke locatie is en blijft dus een thuis voor onvergetelijke muzikale ontmoetingen.

Wat kan ik zelf doen in Amare?

Kan ik werken bij Amare? 
Vacatures voor Amare kun je hier bekijken.

Kan ik een keer komen kijken in het nieuwe theater?
Helaas is het momenteel niet mogelijk om Amare te bezoeken in verband met de veiligheid rondom de bouw en ook in verband met de maatregelen rondom het coronavirus.
Het is de bedoeling om in de zomer van 2021 rondleidingen te organiseren.
In de tussentijd kun je hier onze virtuele tour bekijken.

Ik wil een business event organiseren in Amare. Wat zijn de mogelijkheden?
Amare is vanaf medio 2021 hét nieuwe theater- en congrescomplex van Nederland. Met twee grote theaterzalen biedt Amare een zee van ruimte voor congressen en evenementen tot wel 4500 bezoekers. Samen met twee intiemere zalen, 8 verschillende foyers, 8 meeting ruimtes en de tegenovergelegen Nieuwe Kerk is er een scala aan mogelijkheden voor ieder business event.
Omgeven door het stadhuis en de ministeries, is het ook een ideale locatie voor aan de overheid gerelateerde conferenties. Lees meer over het organiseren van business events in Amare >

Ik wil een feestelijke bijeenkomst organiseren in Amare. Wat zijn de mogelijkheden?
In Amare kun je ook terecht voor een receptie of andere feestelijke aangelegenheid.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een diner op het podium van het Danstheater? Daar dekken we voor diners met maximaal 500 bezoekers. Lees meer over het organiseren van feestelijke bijeenkomsten in Amare >

Ik wil optreden in Amare, kan dat?
In Amare hebben we verschillende programma’s: de theater- en concertprogrammering in de verschillende zalen en in de Nieuwe Kerk aan de overkant. Daarnaast bestaat de mogelijkheid op te treden in de grote overdekte benedenruimte. Hier is plaats voor kleinere optredens van veelal Haagse kunstenaars en dat gaat van urban tot spoken word en klassiek. Dit programma is gratis toegankelijk voor bezoekers van de publieke ruimte. Heb je interesse om een programma te organiseren in Amare, stuur dan een mailtje naar programma@amare.nl.

Over het gebouw

Welke architect heeft Amare ontworpen?
De architecten Patrick Fransen (NOAHH) en Jo Coenen (JCAU) hebben het gebouw in samenwerking met NL Architects ontworpen. Bouwcombinatie Cadanz (Boele & van Eesteren | Visser & Smit Bouw) heeft het complex gerealiseerd. Het gebouw heeft een hoge mate van duurzaamheid. Zo ligt op het dak voor vierduizend vierkante meter aan zonnepanelen en wordt de bodem gebruikt als warmte- en koudebron voor het regelen van de temperatuur in het gebouw.

➤ Lees meer over duurzaamheid in Amare

Hoe kwam de bouw van Amare tot stand?
Aan de bouw van Amare is acht jaar van plannen voorafgegaan. Een eerder plan, voor het cultuurgebouw dat toen nog Spuiforum werd genoemd (naar een ontwerp van Neutelings Riedijk Architecten), werd in 2014 ingetrokken. Het huidige plan is in 2015 gepresenteerd. In 2017 is gestart met de bouw van het complex. Voor de nieuwbouw zijn de Dr Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater afgebroken en is het Zuiderstrandtheater als tijdelijk theater gebouwd bij de Scheveningse Haven.

Wie is de eigenaar van Amare?
Amare is gebouwd in opdracht van de Gemeente Den Haag, die ook eigenaar van het gebouw is. Hoofdhuurder van het gebouw is Amare (voorheen Zuiderstrandtheater, officieel Dans- en Muziekcentrum Den Haag), met Nederlands Dans Theater, Residentie Orkest en Koninklijk Conservatorium als onderhuurders.

Amare bezoeken

Vanwege de afgekondigde coronamaatregelen zijn Amare en de Nieuwe Kerk momenteel gesloten voor publiek. Wij gaan er op dit moment van uit dat in september weer concerten en voorstellingen gegeven mogen worden.

Kaartverkoop

Ik heb kaarten gekocht, maar geen mail ontvangen. Wat nu?
Het is van belang om na je online betaling op 'Voltooien' te klikken. Als je betaling gelukt is, ontvang je binnen enkele minuten je kaarten. Heb je geen e-mail ontvangen van ons (bevestigingsmail of e-mail met kaarten)? Check dan de map waarin je SPAM, junk of ongewenste e-mailberichten terechtkomen.

Kan ik stoelen kiezen voor de voorstellingen en concerten die nu te koop zijn?
Dat is afhankelijk van het concert en de voorstelling. Alle evenementen die vóór 19 november plaatsvinden zijn ongeplaceerd. Dat heeft te maken met de onzekerheid rondom de maatregelen (en toegestane hoeveelheid bezoekers) met betrekking tot het coronavirus. De evenementen die na 19 november plaatsvinden zijn meestal ongeplaceerd, met uitzondering van de popconcerten.

Kan ik de zaalplattegronden bekijken van Amare?
Jazeker, deze vind je hier.

Hoe bestel ik kaarten met een actiecode?
Als er een actiecode voor een voorstelling of concert is, verschijnt in het winkelmandje een invulveld waar je de code in kunt voeren. Bij het selecteren van je zitplaatsen kies je het bijbehorende prijstype. Bestel je via ons bespreekbureau? Vermeld dan de actiecode bij onze kassamedewerker.

Ik heb mijn online bestelde kaarten nog niet ontvangen. Wat nu?
Wanneer je e-tickets hebt besteld, hoor je deze binnen enkele minuten te ontvangen. Als dit niet het geval is neem dan contact op met het bespreekbureau. Wij kunnen ze opnieuw naar je mailen.

Als je de kaarten op de dag van de voorstelling nog niet ontvangen hebt, kun je ze afhalen aan de kassa van het theater waar je naartoe gaat op vertoon van je bevestigingsmail.

De kassa opent sinds de aangescherpte coronamaatregelen 30 minuten voor aanvang van de voorstelling en 1 uur van tevoren als er een inleiding plaatsvindt.

Kaarten per post
Wil je je kaarten graag per post thuisgestuurd krijgen, dan betaal je € 3,50 per bestelling. Je kunt in het bestelproces aangeven of je e-tickets wil ontvangen of tickets thuisgestuurd wil krijgen.

Kan ik ook met creditcard betalen?
Je kunt je online aankoop afrekenen met iDEAL of de Podiumcadeaukaart, met creditcard en/of tegoedbonnen. Dat kan ook aan de kassa of tijdens een telefonische bestelling.

Hoe verzilver ik mijn tegoedbon van Amare online?
Kies bij het kopen van kaarten 'Tegoedbon' als betaalwijze en vul vervolgens de vouchercode in die op de bon staat.

Hoe verzilver ik mijn Podium Cadeaukaart?
Nadat je online kaarten hebt gereserveerd, kun je de Podium Cadeaukaart als betaalwijze kiezen. Vul het nummer en de pincode in (en betaal evt. het resterende bedrag met een andere betaalwijze). Daarna ontvang je van ons een e-mail met een betaallink en kies je Podium Cadeaukaart als betaalwijze. Let op: online kan je slechts met één Podium Cadeaukaart per bestelling betalen. Als je meer cadeaukaarten tegelijk wil verzilveren, kan dat alleen bij het bespreekbureau.

Ik heb een Theater- en Concertbon. Kan ik die online verzilveren?
De papieren Theater-en Concertbon (de voorloper van de Podium Cadeaukaart) kan alleen telefonisch of live via het bespreekbureau verzilverd worden. Zie de openingstijden van de kassa.

Scannen jullie ook kaarten vanaf een smartphone?
Wij scannen je tickets vanaf je smartphone. Het liefst mobiele tickets, maar een duidelijke streepjes/QR-code vanuit een pdf kan ook. Zorg ervoor dat de schermverlichting zo fel mogelijk staat en dat je gemakkelijk naar meerdere kaarten kunt swipen. Vergeet niet de schermverlichting daarna weer omlaag te zetten.

Ik ben mijn tickets kwijt. Wat nu?
Wanneer je je tickets kwijt bent, kun je tijdens onze openingstijden bellen met het bespreekbureau voor kopiekaarten. Is het bespreekbureau gesloten, dan kun je vanaf een uur voor aanvang even langs de kassa om je kaarten daar uit te laten printen.

Kan ik kaarten reserveren en later afrekenen?
Telefonisch kaarten reserveren kost € 2,- reserveringskosten per order. Gereserveerde kaarten moet je binnen 2 weken verzilveren. Je kan je telefonische reservering ook via iDeal of creditcard betalen, dan ontvang je je tickets per e-mail. Dit laatste is kosteloos. Je dient echter wel je betaling binnen 14 dagen te voldoen, anders vervalt de reservering.

➤ Lees meer over kaartverkoop

Toegankelijkheid

Bereikbaarheid
Amare en de Nieuwe Kerk zijn straks goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de auto, te voet of met de fiets. In de buurt van Amare zijn diverse parkeergarages (o.a. Turfmarkt, Stadhuis en Veerkaden). Bussen en trams stoppen voor de deur en Den Haag Centraal ligt op loopafstand van het theater. 

Rolstoelplek reserveren
Amare is volledig ingericht op mindervalide bezoekers. Naast roltrapvoorzieningen zijn er meerdere liften in het pand aanwezig en zijn de zalen rolstoelvriendelijk. Heb je een rolstoel of ben je slecht ter been (of geldt dit voor iemand in je gezelschap)? Bel dan altijd even met ons bespreekbureau via 070 88 00 333 (di t/m vr van 13.00 – 18.00 uur).

Hoe is de bereikbaarheid van de plaatsen in de zaal voor mindervaliden?
Voor alle vragen over de bereikbaarheid voor mindervaliden raden we je aan telefonisch contact op te nemen met ons bespreekbureau via 070 88 00 333 (di t/m vr van 13.00 – 18.00 uur). Onze collega’s kennen het pand en de zalen goed en bespreken graag de mogelijkheden bij iedere voorstelling.

Zijn er faciliteiten voor slechthorenden?
In het Danstheater en in de Concertzaal is een hoogkwalitatief UHF stereosysteem aanwezig voor slechthorenden. Dit systeem kan benut worden door een stereo hoofdtelefoon in te pluggen bij je stoel. Hoofdtelefoons zijn gratis verkrijgbaar bij de informatiebalie. 

In de publieke ruimtes van Amare, waaronder de foyers en ruimtes voor inleidingen, wordt gebruikgemaakt van een mobiele applicatie. Download deze app op je mobiel en sluit je eigen koptelefoon aan. In elke ruimte is een QR-code aanwezig die je met de app kunt scannen om mee te kunnen luisteren. 

In de Nieuwe Kerk is geen ondersteuningssysteem voor slechthorenden aanwezig.

Zijn er plaatsen voor slechtzienden?
Per voorstelling zijn er kaarten beschikbaar die geschikt zijn voor slechtzienden. Neem (tijdig!) telefonisch contact op met ons bespreekbureau op 070 88 00 333 (di t/m za van 13.00 – 18.00 uur) om een geschikte plaats in de zaal te reserveren.

Heb je bij ontvangst/voor aanvang hulp nodig? Geef dit dan aan bij de reservering, dan zorgen wij ervoor dat er iemand klaarstaat om je te helpen.
Het meebrengen van een getrainde hulphond is in de meeste gevallen toegestaan. Ook dit is iets wat wij graag bij het maken van de reservering horen.

Nieuwe Kerk
De Nieuwe Kerk is toegankelijk voor mindervaliden. De kerk is gelijkvloers, dus je kunt met een rolstoel of rollator een concert bezoeken. Wanneer je als mindervalide een concert in de Nieuwe Kerk bezoekt, kun je je bij binnenkomst in de Nieuwe Kerk melden bij de bedrijfsleider. Deze kan een vrijwilliger instrueren je te begeleiden.

Foyer (Nieuwe Kerk)
De foyer in de Nieuwe Kerk bevindt zich beneden. Hier kun je met een stoellift naartoe. Wanneer je vooraf of in de pauze liever in de zaal blijft, kunnen we een vrijwilliger vragen een drankje voor je te halen. De deuren van de zaal gaan circa 30 minuten voor aanvang van het concert open en de (gelijkvloerse) ruimte vóór de zaal is zeer beperkt. Wij verzoeken je daarom vriendelijk niet te vroeg aanwezig te zijn als je niet naar de benedenfoyer wilt.

Invalidentoilet (Nieuwe Kerk)
Er bevindt zich een invalidentoilet in de kleedkamer van de artiesten (achter de kansel). Een vrijwilliger kan je hier naartoe begeleiden.

Parkeren (Nieuwe Kerk)
Er is geen invalidenparkeerplaats bij de Nieuwe Kerk. De parkeergarages Q-Park Veerkaden en Spui zijn de dichtstbijzijnde plaatsen waar je kunt parkeren.

Slechthorenden (Nieuwe Kerk)
In de Nieuwe Kerk is geen ondersteuningssysteem voor slechthorenden aanwezig.

Hulphonden (Nieuwe Kerk)
Het is niet toegestaan om huisdieren mee te nemen naar een concert in de Nieuwe Kerk. Kom je met een getrainde hulphond? Neem dan tijdig contact met ons op zodat er een plaats aan het gangpad kan worden gereserveerd.

Praktische informatie

Kan ik contant betalen?
Bij ons kun je alleen met pin betalen. Dit houdt in dat je tickets aan de kassa en je drankjes bij de bar niet meer contant afrekent. Onze pinautomaten geven je de mogelijkheid met pin, contactloos en met een creditcard te betalen. Met het invoeren van Pin Only kan je veiliger en sneller betalen.

Tot hoe laat duurt de voorstelling?
Zodra de eindtijd van een voorstelling of concert bij ons bekend is, vermelden we deze op de voorstellingspagina op onze website. Ook staat de eindtijd in de servicemail, die je uiterlijk een dag voor de voorstelling ontvangt. Op de avond zelf kun je de eindtijd op de schermen in het theater lezen. De eindtijd is altijd een schatting en exclusief het eindapplaus en eventuele toegiften.

Vanaf hoe laat gaan de deuren van de zaal open?
In Amare en de Nieuwe Kerk gaan de deuren een half uur voor aanvang van de voorstelling open. Let op: kom op tijd, maar niet te vroeg! Zo voorkom je dat je buiten (in de kou) moet wachten. Laatkomers kunnen wij helaas niet toelaten.

Is er een wachtlijst voor uitverkochte voorstellingen?
We hanteren geen wachtlijsten. Bij uitverkochte voorstellingen hanteert het theater een volgnummersysteem. Deze volgnummers worden ongeveer een uur voor aanvang uitgegeven. 15 Minuten voor aanvang gaan gereserveerde, maar niet afgehaalde plaatsen in de verkoop.

Mag ik mijn tas meenemen in de zaal?
Dat hangt van de grootte van de tas af. Alleen tassen kleiner dan A4 formaat en tassen niet dikker dan 10 cm mogen in Amare mee naar binnen. Grotere tassen kun je in je auto laten of bij de garderobe achterlaten.

Kan ik met een baby / jong kind naar een voorstelling?
We raden het meenemen van baby’s en jonge kinderen naar voorstellingen af. De voorstellingen zijn qua inhoud en lengte niet geschikt voor deze doelgroep. Daarnaast is het mogelijk dat kleine kinderen voor overlast zorgen bij de andere bezoekers.
Bij jeugd & familievoorstellingen met een leeftijdsindicatie van maximaal 6+ kun je je baby wel meenemen. In dat geval dien je voor je baby een ticket met kindertarief te kopen. Bij overlast kunnen onze collega’s je tijdens de voorstelling verzoeken de zaal te verlaten. Restitutie van gekochte kaarten is niet mogelijk.

Wat is leeftijdsindicatie?
Bij jeugd & familievoorstellingen communiceren wij een leeftijdsindicatie. Er wordt hiermee aangegeven dat de voorstelling vanaf een bepaalde leeftijd geschikt is. De voorstelling is dan geschikt qua inhoud en lengte voor de doelgroep. Wij hanteren hierin een 'vanaf' leeftijd, zoals 2+, 4+, 6+ en 8+.

Ik kom met een klein kind naar de voorstelling. Zijn er stoelverhogers?
In Amare beschikken we over een flink aantal stoelverhogers, zodat de allerkleinsten de voorstelling ook goed kunnen zien. In de Nieuwe Kerk zijn geen stoelverhogers aanwezig.

Ik kom met een klein kind naar de voorstelling. Kan ik de kinderwagen / buggy ergens kwijt?
Geen probleem! Vraag aan onze medewerkers bij de garderobe waar je de kinderwagen / buggy neer kunt zetten.

Ik wil graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws en acties, hoe doe ik dat?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de algemene nieuwsbrief en de Donderdag Deals-mailing, waarmee je 50% korting krijgt op geselecteerde voorstellingen. 

Hebben jullie oordoppen?
Ja, deze zijn gratis verkrijgbaar bij onze informatiebalie, naast de kassa.

Hoe zit het met het geluidsvolume tijdens de voorstellingen?
De technici van het gezelschap zijn verantwoordelijk voor het volume tijdens voorstellingen. Uiteraard zorgen onze eigen technici ervoor dat het volume binnen de geldende normen valt. Wil je gebruik maken van oordoppen? Deze zijn gratis verkrijgbaar bij onze informatiebalie, naast de kassa.

Overige vragen

Wat gaat er met het Zuiderstrandtheater gebeuren?
Het Zuiderstrandtheater en de blauwe loods waarin de repetitieruimtes en kantoorruimtes van het Zuiderstrandtheater en het Residentie Orkest zijn ondergebracht, worden na de verhuizing naar Amare afgebroken.

Het Zuiderstrandtheater is altijd bedoeld geweest als tijdelijk theater in de plaats van de Dr Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater voor de duur van de bouw van Amare.

In het bestemmingsplan voor het voormalige Norfolkterrein zijn huizen voorzien.

Heeft Amare een privacybeleid?
Ja, dat lees je hier.

Huisregels

Bezoekersvoorwaarden
De algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD zijn in onze locaties van toepassing.

Rookvrije ruimte
Ons theater is rookvrij. Ook het roken van e-sigaretten is niet toegestaan in het theater.

Laatkomers
Na aanvang van de voorstelling is er geen toegang tot de zalen meer mogelijk. Laatkomers kunnen in de eerste pauze hun plaatsen in de zaal innemen.

Mobiele telefoons
We verzoeken je om voor aanvang van de voorstelling je mobiele telefoon op uit te zetten.

Beeld- of geluidsopnamen
Het is niet toegestaan foto-, video- of geluidsopnamen te maken tijdens voorstellingen en concerten. Hiermee stoor je andere bezoekers en de artiesten.

Tassen en paraplu's
Om veiligheidsredenen vragen we je grote tassen en paraplu's niet mee de zaal in te nemen, maar bij de garderobe af te geven.

Informatie aanvragen
Je kunt hier een seizoensbrochure aanvragen bij onze medewerkers van het bespreekbureau.

Staat je vraag er niet bij?
Mail ons je vraag! Misschien kunnen we hem hier in deze lijst opnemen. Je kunt een e-mail sturen naar: kassa@amare.nl.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van Amare.nl te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kun je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen