Veelgestelde vragen en huisregels

Wat is er te doen in Amare?

Wat is er te doen in Amare?
Amare brengt de mooiste muziek en dansvoorstellingen en is een huis voor heel Den Haag. In een steeds diverser wordende stad en samenleving zet Amare in op een veelkleurig programma, op inclusiviteit en op ontmoeting.  Je ziet er de wereldtop, maar ook prikkelende Haagse initiatieven op divers gebied.

Welke organisaties wonen in Amare?
Amare is een huis voor de podiumkunsten. Vier organisaties vinden hier hun onderkomen, namelijk Stichting Amare (voorheen het Zuiderstrandtheater), het Koninklijk Conservatorium, Nederlands Dans Theater en Residentie Orkest Den Haag.

Kan ik wat eten en drinken in Amare?
In Amare vind je twee horecagelegenheden. Op de derde verdieping vind je de Stadskantine. Daar kun je de hele dag terecht voor koffie, lunch of een dagmenu in het gezelschap van musici, dansers, studenten en medewerkers van Amare. Op de begane grond bij de Spui-ingang van het gebouw vind je Brasserie Amare. Ook hier kun je voor koffie, lunch en diner terecht. Lees meer over de horecagelegenheden in Amare >

Wat kan ik zelf doen in Amare?

Kan ik werken bij Amare? 
Vacatures voor Amare kun je hier bekijken.

Kan ik een rondleiding krijgen in Amare?
Wij geven rondleidingen op de zaterdagen. Op deze pagina kun je kaarten bestellen. Wees er snel bij, want vol is vol!

Ik wil een business event organiseren in Amare. Wat zijn de mogelijkheden?
Amare is sinds medio 2021 hét nieuwe theater- en congrescentrum van Nederland. Met twee grote theaterzalen en een intiemere zaal biedt Amare een zee aan ruimte voor congressen en evenementen tot wel 2700 bezoekers. Samen met 4 verschillende foyers, 7 vergaderruimtes en de tegenovergelegen Nieuwe Kerk is er een scala aan mogelijkheden voor ieder business event. Omgeven door het stadhuis en de ministeries is het ook een ideale locatie voor aan de overheid gerelateerde conferenties. Lees meer over het organiseren van business events in Amare >

Ik wil een feestelijke bijeenkomst organiseren in Amare. Wat zijn de mogelijkheden?
In Amare kun je ook terecht voor een receptie of andere feestelijke aangelegenheid. Wat dacht je bijvoorbeeld van een diner op het podium van het Danstheater? Daar dekken we voor diners met maximaal 500 bezoekers. Lees meer over het organiseren van feestelijke bijeenkomsten in Amare >

Over het gebouw

Welke architect heeft Amare ontworpen?
De architecten Patrick Fransen (NOAHH) en Jo Coenen (JCAU) hebben het gebouw in samenwerking met NL Architects ontworpen. Bouwcombinatie Cadanz (Boele & van Eesteren | Visser & Smit Bouw) heeft het complex gerealiseerd. Het gebouw heeft een hoge mate van duurzaamheid. Zo ligt op het dak voor vierduizend vierkante meter aan zonnepanelen en wordt de bodem gebruikt als warmte- en koudebron voor het regelen van de temperatuur in het gebouw. Lees meer over duurzaamheid in Amare >

Hoe kwam de bouw van Amare tot stand?
Aan de bouw van Amare is acht jaar van plannen voorafgegaan. Een eerder plan, voor het cultuurgebouw dat toen nog Spuiforum werd genoemd (naar een ontwerp van Neutelings Riedijk Architecten), werd in 2014 ingetrokken. Het huidige plan is in 2015 gepresenteerd. In 2017 is gestart met de bouw van het complex. Voor de nieuwbouw zijn de Dr Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater afgebroken en is het Zuiderstrandtheater als tijdelijk theater gebouwd bij de Scheveningse Haven. Lees meer over hoe Amare tot stand is gekomen >

Wie is de eigenaar van Amare?
Amare is gebouwd in opdracht van de Gemeente Den Haag, die ook eigenaar van het gebouw is. Hoofdhuurder van het gebouw is Stichting Amare (voorheen Zuiderstrandtheater, officieel Dans- en Muziekcentrum Den Haag), met Nederlands Dans Theater, Residentie Orkest en Koninklijk Conservatorium als onderhuurders.

Coronamaatregelen in het theater

In deze tijd staat de veiligheid en gezondheid van onze bezoekers, medewerkers en artiesten natuurlijk voorop. Lees hier meer over de maatregelen omtrent je bezoek aan Amare en de Nieuwe Kerk.

Kaartverkoop

Ik heb kaarten gekocht, maar geen mail ontvangen. Wat nu?
Het is van belang om na je online betaling op 'Voltooien' te klikken. Als je betaling gelukt is, ontvang je binnen enkele minuten je kaarten. Heb je geen e-mail ontvangen van ons (bevestigingsmail of e-mail met kaarten)? Check dan de map waarin je SPAM, junk of ongewenste e-mailberichten terechtkomen.

Kan ik mijn e-tickets printen?
E-tickets kun je bij de kaartcontrole op je smartphone tonen. Uitgeprinte e-tickets zorgt voor een onleesbare code. Wil je liever geprinte tickets? Kies dan voor afleverwijze 'Kaarten thuisgestuurd krijgen' of neem contact op met ons bespreekbureau.

Kan ik de zaalplattegronden bekijken van Amare?
Ja, deze vind je hier.

Hoe bestel ik kaarten met een actiecode?
Als er een actiecode voor een voorstelling of concert is, verschijnt in het winkelmandje een invulveld waar je de code in kunt voeren. Bij het selecteren van je zitplaatsen kies je het bijbehorende prijstype. Bestel je via ons bespreekbureau? Vermeld dan de actiecode bij onze kassamedewerker.

Ik heb mijn online bestelde kaarten nog niet ontvangen. Wat nu?
Wanneer je e-tickets hebt besteld, hoor je deze binnen enkele minuten te ontvangen. Als dit niet het geval is neem dan contact op met het bespreekbureau. Wij kunnen ze opnieuw naar je mailen.

Als je de kaarten op de dag van de voorstelling nog niet ontvangen hebt, kun je ze afhalen aan de kassa van het theater waar je naartoe gaat op vertoon van je bevestigingsmail.

De kassa opent 60 minuten voor aanvang van de voorstelling of concert.

Kaarten per post
Wil je je kaarten graag per post thuisgestuurd krijgen, dan betaal je € 3,50 per bestelling. Je kunt in het bestelproces aangeven of je e-tickets wil ontvangen of tickets thuisgestuurd wil krijgen.

Kan ik ook met creditcard betalen?
Je kunt je online aankoop afrekenen met iDEAL of de Podiumcadeaukaart, met creditcard en/of tegoedbonnen. Dat kan ook aan de kassa of tijdens een telefonische bestelling.

Hoe verzilver ik mijn tegoedbon van Amare online?
Kies bij het kopen van kaarten 'Tegoedbon' als betaalwijze en vul vervolgens de tegoedboncode in die op de bon staat.

Hoe verzilver ik mijn Podium Cadeaukaart?
Nadat je online kaarten hebt gereserveerd, kun je de Podium Cadeaukaart als betaalwijze kiezen. Vul het nummer en de pincode in (en betaal evt. het resterende bedrag met een andere betaalwijze). Daarna ontvang je van ons een e-mail met een betaallink en kies je Podium Cadeaukaart als betaalwijze. Let op: online kan je slechts met één Podium Cadeaukaart per bestelling betalen. Als je meer cadeaukaarten tegelijk wil verzilveren, kan dat alleen bij het bespreekbureau.

Ik heb een Theater- en Concertbon. Kan ik die online verzilveren?
De papieren Theater-en Concertbon (de voorloper van de Podium Cadeaukaart) kan alleen telefonisch of live via het bespreekbureau verzilverd worden. Zie de openingstijden van de kassa.

Nationale Kunst & Cultuurkaart
Helaas kan je in Amare en de Nieuwe Kerk geen gebruik maken van de Nationale Kunst & Cultuurkaart.

Scannen jullie ook kaarten vanaf een smartphone?
Wij scannen je tickets vanaf je smartphone. Het liefst mobiele tickets, maar een duidelijke streepjes/QR-code vanuit een pdf kan ook. Zorg ervoor dat de schermverlichting zo fel mogelijk staat en dat je gemakkelijk naar meerdere kaarten kunt swipen. Vergeet niet de schermverlichting daarna weer omlaag te zetten.

Ik ben mijn tickets kwijt. Wat nu?
Wanneer je je tickets kwijt bent, kun je tijdens onze openingstijden bellen met het bespreekbureau voor kopiekaarten. Is het bespreekbureau gesloten, dan kun je vanaf een uur voor aanvang even langs de kassa om je kaarten daar uit te laten printen.

Kan ik kaarten reserveren en later afrekenen?
Ja, je kunt kaarten telefonisch reserveren. De betaling dien je binnen 2 weken te voldoen, anders vervalt de reservering. Je kunt je telefonische reservering ook via iDeal of creditcard betalen, dan ontvang je je tickets per e-mail. Ook hierbij geldt dat je  binnen 2 weken de betaling dient te voldoen.

Hoe bestel ik kaarten voor een gratis concert of voorstelling?
Ook voor een gratis concert of voorstelling is het belangrijk om een kaartje te kopen, zodat je plek gereserveerd is. Je kunt gratis kaarten op dezelfde manier bestellen als je zou doen bij een betaalde voorstelling. Je kiest eerst je plek en klikt daarna op ‘Afrekenen’. Vervolgens ontvang je, zonder betaling, je e-ticket. 

Toegankelijkheid

Alle informatie rondom toegankelijkheid van Amare en de Nieuwe Kerk vind je op deze pagina.

Praktische informatie

Kan ik contant betalen?
Bij ons kun je alleen met pin betalen. Dit houdt in dat je tickets aan de kassa en je drankjes bij de bar niet meer contant afrekent. Onze pinautomaten geven je de mogelijkheid met pin, contactloos en met een creditcard te betalen. Met het invoeren van Pin Only kan je veiliger en sneller betalen.

Tot hoe laat duurt de voorstelling?
Zodra de eindtijd van een voorstelling of concert bij ons bekend is, vermelden we deze op de voorstellingspagina op onze website. Ook staat de eindtijd in de servicemail, die je uiterlijk een dag voor de voorstelling ontvangt. De eindtijd is altijd een schatting en exclusief het eindapplaus en eventuele toegiften.

Hoe laat gaan de deuren van de foyer bij de zaal open?
In Amare en de Nieuwe Kerk gaan de deuren van de foyer 60 minuten voor aanvang van de voorstelling open. Let op: kom op tijd, maar niet te vroeg! Zo voorkom je dat je buiten (in de kou) moet wachten.

Ik ben te laat. Mag ik nog naar binnen?
Laatkomers kunnen wij helaas niet toelaten, omdat dit de andere bezoekers en de artiesten verstoort. Wanneer er een pauze is, kun je wel na de pauze de zaal in. Je hebt geen recht op restitutie, want je plaatsen zijn helaas leeg gebleven.

Er geldt een uitzondering voor popconcerten die worden georganiseerd als staconcert in de Concertzaal. Dit wordt dan duidelijk vemeld in de mail die je voorafgaand aan het concert ontvangt.

Is er een wachtlijst voor uitverkochte voorstellingen?
We hanteren geen wachtlijsten. Bij uitverkochte voorstellingen raden we je aan om onze website in de gaten te houden, wanneer er lastminute tickets vrijkomen is dat te zien op de verkooppagina van de voorstelling.

Mag ik mijn tas meenemen in de zaal?
Dat hangt van de grootte van de tas af. Alleen tassen kleiner dan A4 formaat en tassen niet dikker dan 10 cm mogen in Amare mee naar binnen. Grotere tassen kun je bij de garderobe achterlaten.

Kan ik met een baby / jong kind naar een voorstelling?
We raden het meenemen van baby’s en jonge kinderen naar reguliere voorstellingen af. Deze voorstellingen zijn qua inhoud en lengte niet geschikt voor deze doelgroep. Daarnaast is het mogelijk dat kleine kinderen voor overlast zorgen bij de andere bezoekers.

Bij jeugd & familievoorstellingen met een leeftijdsindicatie van maximaal 6+ kun je je baby wel meenemen. In dat geval dien je voor je baby een ticket met kindertarief te kopen. Bij overlast kunnen onze collega’s je tijdens de voorstelling verzoeken de zaal te verlaten. Restitutie van gekochte kaarten is niet mogelijk.

Wat is leeftijdsindicatie?
Bij jeugd & familievoorstellingen communiceren wij een leeftijdsindicatie. Er wordt hiermee aangegeven dat de voorstelling vanaf een bepaalde leeftijd geschikt is. De voorstelling is dan geschikt qua inhoud en lengte voor de doelgroep. Wij hanteren hierin een 'vanaf' leeftijd, zoals 2+, 4+, 6+ en 8+.

Ik kom met een klein kind naar de voorstelling. Zijn er stoelverhogers?
In Amare beschikken we over een flink aantal stoelverhogers, zodat de allerkleinsten de voorstelling ook goed kunnen zien. In de Nieuwe Kerk zijn geen stoelverhogers aanwezig.

Ik kom met een klein kind naar de voorstelling. Kan ik de kinderwagen / buggy ergens kwijt?
Geen probleem! Vraag aan onze medewerkers bij de garderobe waar je de kinderwagen / buggy neer kunt zetten.

Ik wil graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws en acties, hoe doe ik dat?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de algemene nieuwsbrief.

Hebben jullie oordoppen?
Ja, deze zijn gratis verkrijgbaar bij de verschillende barren in Amare.

Hoe zit het met het geluidsvolume tijdens de voorstellingen?
Het gezelschap is verantwoordelijk voor het volume tijdens voorstellingen. Uiteraard zorgen onze technici ervoor dat het volume binnen de geldende normen valt.

Kan ik kolven in Amare?
Ja, Amare heeft een kolfruimte. Als je hier gebruik van wilt maken, vragen we je vooraf contact met ons op te nemen, zodat we de ruimte voor je vrij kunnen houden. Stuur ons een mail op communicatie@amare.nl

Overige vragen

Waarom word ik regelmatig in het Engels aangesproken in Amare?
Bij het aannemen van ons avondpersoneel kiezen we graag voor studenten van het Koninklijk Conservatorium. Die toptalenten op muziek en dansgebied komen van over de hele wereld. Grote kans dus dat de student die nu jouw drankje inschenkt straks op het podium te bewonderen is.

Wat gaat er met het Zuiderstrandtheater gebeuren?
Het Zuiderstrandtheater en de blauwe loods waarin de repetitieruimtes en kantoorruimtes van het Zuiderstrandtheater en het Residentie Orkest zijn ondergebracht, worden na de verhuizing naar Amare afgebroken. Het Zuiderstrandtheater is altijd bedoeld geweest als tijdelijk theater in de plaats van de Dr Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater voor de duur van de bouw van Amare. In het bestemmingsplan voor het voormalige Norfolkterrein zijn woningen voorzien.

Heeft Amare een privacybeleid?
Ja, dat lees je hier.

Huisregels

Bezoekersvoorwaarden
De algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD zijn in onze locaties van toepassing.

Rookvrije ruimte
Ons theater is rookvrij. Ook het roken van e-sigaretten is niet toegestaan in het theater.

Laatkomers
Na aanvang van de voorstelling is er geen toegang tot de zalen meer mogelijk. Laatkomers kunnen in de eerste pauze hun plaatsen in de zaal innemen.

Mobiele telefoons
We verzoeken je om voor aanvang van de voorstelling je mobiele telefoon op uit te zetten.

Beeld- of geluidsopnamen
Het is niet toegestaan foto-, video- of geluidsopnamen te maken tijdens voorstellingen en concerten. Hiermee stoor je andere bezoekers en de artiesten.

Tassen en paraplu's
Om veiligheidsredenen vragen we je grote tassen en paraplu's niet mee de zaal in te nemen, maar bij de garderobe af te geven.

Informatie aanvragen
Je kunt hier een seizoensbrochure aanvragen bij onze medewerkers van het bespreekbureau.

Staat je vraag er niet bij?
Mail ons je vraag! Misschien kunnen we hem hier in deze lijst opnemen. Je kunt een e-mail sturen naar: kassa@amare.nl.