Thomascantors in Dialogue

The counterpoints
Sat 5 Mar 20:15
Sat 5 Mar ’22
20:15

Thomas Triesschijn (blokfluit) en Aljosja Mietus (klavecimbel) droomden al langere tijd over een groter ensemble dat groter of kleiner kan worden ingezet afhankelijk van het repertoire. Samen met violiste Matthea de Munck en cellist Petr Hamouz richtte ze het ensemble The Counterpoints op. Hun debuut-cd werd lovend ontvangen en beloond met een Editor's Choice en Critic's Choice van Gramophone Magazine. Het ensemble nam deze zomer een nieuwe cd op voor Challange Records voor solo blokfluit en barokensemble. Hiermee gaan The Counterpoints voor het eerst XL met een programma van de vier 'Thomascantoren' Telemann, Fasch, Graupner en Bach. 

Programme

Ouverture-Suite in a mineur, TWV 55:a2, Telemann (1681-1767)
Concerto à 4 in d mineur, TWV 43:d1, Telemann (1681-1767)
Blokfluitconcert in F majeur, GWV 323, Graupner (1683-1760)
Kwartet in Bes majeur, FaWV N1:B1, Fasch (1688 - 1758)
Klavecimbelconcert in F majeur, BWV 1057, Bach (1685-1750)

Het programma van de cd vertelt het verhaal van de vier 'Thomascantoren' Telemann, Fasch, Graupner en Bach. In 1722 was het stadsbestuur van Leipzig na het overlijden van Johann Kuhnau op zoek naar een nieuwe Thomascantor. Telemann kreeg na een succesvolle auditie de baan, maar bedacht zich op het laatste moment en bleef toch in Hamburg werken. Vervolgens werd Johann Friedrich Fasch gevraagd, maar die had geen zin om naast het verzorgen van de muziek, ook Latijnles aan de kinderen van de Thomasschule te moeten geven. Uit de overgebleven kandidaten werd Christoph Graupner geselecteerd, maar die bleek geen ontslag te mogen nemen van zijn toenmalige werkgever, de landgraaf van Hessen-Darmstadt. Uiteindelijk werd Bach, als vierde keus (!) dus, uitgenodigd voor een auditie en aangesteld. Hij bleef op deze post tot aan zijn dood in 1750.

Dit verhaal verbindt de vier componisten uit het programma. Met dit repertoire wil het ensemble het publiek niet alleen muziek van barokke ster componisten als Bach en Telemann aanbieden, maar hen ook kennis laten maken met de schitterende muziek van onbekendere tijdgenoten als Fasch en Graupner.

De suite-ouverture in a mineur voor solo blokfluit en strijkers van Telemann vormt het centrale stuk binnen het programma. De basso continuogroep is uitgebreid met fagot, theorbe/gitaar en slagwerk (!) om de dansen van nog meer pit en verschillende karakters te voorzien. The Counterpoints XL speelt op historische instrumenten of de beste kopieën daarvan en probeert in haar uitvoeringen dezelfde hartstocht te bereiken als de componist toen hij de noten eeuwen geleden op papier zette.