De stadsprogrammering van Zuiderstrandtheater en Amare

September 2021 willen wij vol vertrouwen de deuren van Amare kunnen openen voor héél Den Haag. Daarom oefenen wij alvast bij het Zuiderstrandtheater, de Nieuwe Kerk en in de stad met stadsprogrammering. 

Een van onze doelen is om nieuwe publieksgroepen te betrekken bij het maak- en ontwikkelproces van voorstellingen. Daarvoor werken we nauw samen met partners uit de verschillende stadsdelen. Door diverse voorstellingen en festivals naar buiten te brengen in samenspraak met de sleutelfiguren uit de wijken, ontwikkelen we onze eigen methodiek en proberen we het coproduceren in de vingers te krijgen.

Waarom stadsprogrammering?
Als theater moet je de hele stad willen bedienen, vinden wij. Daarom leggen we niet alleen de nadruk op grote namen in onze programmering. We focussen op grote culturele groepen, specifieke community’s en subculturen die in Den Haag wonen.

In Den Haag heeft 55% van de bevolking een migratie-achtergrond. Het is tevens de meest gesegregeerde stad van Nederland met ruim 170 verschillende nationaliteiten. In een stad waar meer dan 50% van de bevolking zich niet meer automatisch herkent in de programmering van podia gaat het niet meer over etniciteit of inclusiviteit alleen. Er zit een nog veel grotere vraag achter: net als wegen, dijken, het onderwijs en zorg is kunst een collectief goed. Daarom willen we een podium zijn van, voor en door Den Haag. Want we zijn ervan overtuigd dat juist cultuur in deze stad een heel belangrijke rol kan vervullen.

Haarvaten van de samenleving
We kunnen natuurlijk zelf dingen organiseren. Maar zonder onze partners zouden we nooit kunnen doordringen tot de haarvaten van onze samenleving. Daarom werken we structureel samen met culturele initiatieven en maatschappelijke organisaties in de stad. Programma’s hebben de meeste slagingskans en het meeste effect als we samen doen waar we goed in zijn: mensen verbinden, ieder op zijn eigen manier. We helpen onze partners hun ambities waar te maken op een start-up manier.

Samen zijn we vanaf het begin betrokken in het ontwikkelproces, investeren we tijd in elkaar en leren we van elkaar. Net als dat Rome niet in één dag gebouwd is, heeft stadsprogrammering een lange aanlooptijd. Waar nodig sturen we bij en werken we er hard aan om elk concept zo breed en toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen.

De aanpak van stadsprogrammering heeft de volgende uitgangspunten:

  • Van voor naar door
  • Van diversiteit naar inclusiviteit
  • Van podium naar platform
  • Van participatie naar activatie
  • Van relatief korte projecten naar langdurige trajecten

Voorbeelden van stadsprogrammering

1001 Nachten Festival

1001 Nachten Festival is een jaarlijks terugkerend feest waarbij plezier in klassieke muziek centraal staat. De eerste editie van het festival vond plaats op 15 december 2019. We betrokken, in samenwerking met Muziekcentrum 1001 Nachten, kinderen uit de Haagse volksbuurten als Schilderswijk en Laak, die het plezier van klassieke muziek doorgaans niet meemaken.

Op hun eigen manier creëerden ze een belevenis. Door mee te doen. En zich te meten aan de besten. Want de ambitie was hoog. 100 kinderen van Muziekcentrum 1001 Nachten deelden het podium van Zuiderstrandtheater met het internationaal befaamde Janoska Ensemble.

Gnawa Festival

Gnawa is een rijk Marokkaans repertoire van oude spirituele, trance-opwekkende liederen en ritmes. Het is daarnaast een van de belangrijkste muzikale stromingen in Marokko met steeds meer eigentijdse artiesten die deze muziek onder een groot publiek weten te verspreiden. Van 6 tot 9 november 2019 vond de tweede editie plaats in Den Haag.

Zuiderstrandtheater heeft met Multicultureel Jongerengeluid het festival verder ontwikkeld na een eerste succesvolle editie in het Atrium. Waar het oorspronkelijke plan was om één dag in Zuiderstrandtheater het festival te organiseren, werd het programma verspreid over in totaal zes dagen. Er werden previews gegeven op Embassy Festival en bij Het Nationale Theater (HNT). Daarnaast vonden concerten in Korzo, Paard, Het Nationale Theater en Route 66 plaats. Er trok een Gnawa-parade door de stad en uiteraard was er een feestelijke slotavond in Zuiderstrandtheater.

Lights of Divali

Voor veel stadsgenoten is Divali de belangrijkste feestdag van het jaar. Op zaterdag 19 en zondag 20 oktober 2019 ervaarden en beleefden honderden bezoekers de viering van Divali in het Zuiderstrandtheater. Ze genoten van muziek, dans en zang voor de hele familie. Licht, voorspoed en geluk maar ook saamhorigheid en zuiverheid stonden centraal.

Op zaterdagmiddag 19 oktober 2019 werd het theater overgenomen door de leerlingen van Shri Vishnu-basisschool. Elke klas had speciaal voor het feest een act ingestudeerd. De zaal zat vol trotse ouders en grootouders. ‘s Avonds werd het klassieke verhaal van Ram en Sita uit de Ramayan gebracht. Bijzonder was dat de hindoe-geestelijke Pandit Attry Ramdhani het verhaal vertelde. Afsluitend volgde een spectaculair concert van Rakesh Kala uit India en de lokale dansgroep Shiraj.

De zondagmiddag stond in het teken van bezinning in de Nieuwe Kerk. Naast het welkomstwoord van Kaushilya Budhu Lall, voorzitter SHON, spraken drie sterke Hindoestaanse vrouwelijke politici Kavita Parbhudayal (wethouder Gemeente Den Haag), Reshma Roopram (wethouder Gemeente Barendrecht) en Tanja Jadnanansing (voorzitter PVDA Amsterdam). Allen stonden stil bij Divali, de overwinning van het goede op het kwade. Daarna was er een prachtig optreden van de Surinaamse zangeres en songwriter Nisha Madaran samen met Diamonds 2000 en een ensemble van het Residentie Orkest. De middag werd afgesloten met het aansteken van de grootste Divali diya van Europa.