A mon bel amour - Compagnie par Terre | Anne Nguyen
© Patrick Berger

A mon bel amour

Compagnie par Terre | Anne Nguyen
zo 12 jun 16:00 - 17:00
zo 12 jun '22
16:00 - 17:00
  • zo 12 jun '22
    16:00 - 17:00
    Danstheater

Lees het programmaboekje

Bijzondere internationale dansgroepen kunnen we regelmatig in ons mooie Danstheater aan je laten zien. Zo blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de dans.

Uitvoerenden

Choreography: Anne Nguyen
Dancers: Sonia Bel Hadj Brahim (waacking, popping), Arnaud Duprat (popping), Stéphane Gérard (voguing), Pascal Luce (popping, locking, waacking), Andréa Moufounda (contemporary dance), Sibille Planques (contemporary dance), Emilie Ouedraogo (krump), Tom Resseguier (ballet)
Original music: Jack Prest
Fashion design: Manon Del Colle, Arya Haliba
Lighting design: Ydir Acef

Deze voorstelling is te zien dankzij het Fonds Internationale Dans (FIND). Amare, Holland Dance Festival en Nederlands Dans Theater bundelen in dit fonds hun krachten met als doel spraakmakende internationale dansproducties in Amare te presenteren en Den Haag als de dansstad van Nederland te profileren. 

À mon bel amour is een non-stop stoet van lichamen die een kosmopolitisch idee van schoonheid vertegenwoordigen.

Anne Nguyen

Anne Nguyen’s Compagnie par Terre is zo’n gezelschap. Eerder schitterde ze in het Holland Festival. Nu komt ze naar Amare met À mon bel amour, een voorstelling waarin eclectische dansvormen, zoals voguing en waacking centraal staan. En als je niet precies weet wat je je daarbij voor moet stellen, lees dan verder.

À mon bel amour
De voorstelling À mon bel amour onderzoekt onze ideeën over het individu, het couple en het collectief door verschillende opvattingen over identiteit en schoonheid te onderzoeken.

De dansers zijn zwart, wit, man, vrouw, klassiek, modern of urban geschoold, en komen uit allerlei culturen. In hun diversiteit spelen ze de rol van vertegenwoordigers van verschillende dansstijlen Dit levert een dynamische spannende en krachtige voorstelling op met beelden die doen denken aan clubs en modeshows. 

In À mon bel amour komen moderne dans, waacking, popping, voguing, locking, krump en ballet samen in een soort paringsdans. Acht dansers, vier mannen en vier vrouwen, sloven zich uit, flirten, zijn excentriek en dominant. Ze overstijgen zichzelf om ertoe te blijven doen. Zo reflecteren ze ieder op hun eigen manier hun culturele voorkeur, inclusief verschillende ideeën van het zelf en van de ander. 

Deze dansvormen herken je in À mon bel amour
In de voorstelling zie je verschillende moderne en klassieke dansvormen. Sommige lijken op elkaar of komen uit elkaar voort. Uiteindelijk is het allemaal dans. In onderstaand lijstje vind je de vormen die Nguyen bewust in de voorstelling heeft opgenomen en wat ze ermee wil zeggen. Zo kan je tijdens de voorstelling de dansstijlen herkennen.

Anne Nguyen/ Compagnie par Terre
Choreografe Anne Nguyen was ooit wereldkampioen breakdance. Nu is zij een gelauwerd choreograaf, die breakdance en hiphop naar een nieuw niveau binnen de moderne dans heeft weten te tillen. Met haar gezelschap Compagnie par Terre wijdde ze zich aan het combineren en vervolmaken van hiphop en breakdance en de bijbehorende rauwe cultuur door die te combineren met de meer grafische lijnen en bewegingen in de moderne dans.  De tien stukken die zij tussen 2005 en 2017 maakte richtten zich op de individu en zijn/haar persoonlijke strijd met een vijandige omgeving. Vanaf 2018 is zij choreografisch een nieuwe weg ingeslagen. 

Sindsdien onderzoekt ze de rol van de kunstenaar als spiegel en als bewaker van de ziel van de samenleving. Ze werkt hiervoor met dansers die stuk voor stuk een bijzondere persoonlijkheid en stijl hebben. In tijdloze, grafische en eigentijdse choreografieën neemt ze ons mee op reis naar werelden die gevormd worden door contrasten en die je daardoor kunnen verwarren of je blik kunnen verruimen.

Holland Festival
In 2018 was Anne Nguyen’s Compagnie par Terre in het Holland Festival te zien met de voorstelling Kata. Zelf is ze benoemd tot Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres, een hoge Franse onderscheiding en was ze associate kunstenaar bij het speciaal op dans gerichte Theater Chaillot. Naast het Holland Festival was Compagnie per Terre te zien in verschillende wereldwijd befaamde festivals, zoals het Crossing The Line Festival in New-York, Tanz im August Festival in Berlin, URB Festival in Helsinki, het Huê Festival in Vietnam en het  Dies de Dansa Festival in Barcelona.

foto: Patrick Berger


Dansstijlen uit À mon bel amour

Waacking
Waacking is een vorm van streetdance die werd gecreëerd in de LGBT-clubs van Los Angeles tijdens het disco-tijdperk van de jaren 70. Waacking, ook wel Punking genoemd,  was oorspronkelijk vooral populair binnen de Afro-Amerikaanse en Latino gemeenschap. De stijl is vooral te onderscheiden door zijn roterende armbewegingen, poses en nadruk op expressiviteit.  

Breakdance
Breakdance vormt samen met rap, graffiti en dj'en de vier elementaire onderdelen van hiphop. Het dansen zelf wordt breakdancen of breakdansen genoemd.  Breakdance is ontstaan eind jaren 1970, begin jaren 1980 in de zwarte achterstandswijken in New York. Dj’s in die tijd begonnen draaitafels en een mixer te gebruiken om zo de break van een nummer eindeloos door te laten draaien (hier is de naam van afgeleid). Breakdance is de manier om te dansen deze nieuwe muziekstijl, die eerst bekendstond als electro, en zich later ontwikkelde tot hiphop en rap. Battles zijn een typisch onderdeel van Breakdance.

Vogue
Vogue is ontstaan eind jaren 70, begin jaren 80 en ontstond uit performance, een dansstijl die in de jaren 30 in Harlem in New York ontstond. Het is een dansstijl die diverse poses imiteert van modellen die veelal de cover van het tijdschrift Vogue sierden, en zo naam gaven aan deze dans. Opvallend aan deze dans zijn de geometrische en gestileerde bewegingen van armen en benen en het fragmentarisch lopen over een imaginaire catwalk. Ook extremere, yoga-achtige houdingen worden gebruikt. De elegante manier van wisselen van pose wekt de illusie van een vloeibaar lichaam.

Ballet
Klassiek ballet heeft naast een choreografie een muzikale compositie en een grafische vormgeving in decors en kostuums. Bij verhalend ballet staat de plot beschreven in een libretto. Het gaat dus om een samenspel van kunsten. De term ballet verwijst ook naar een stijl en techniek van dansen. Het gaat dan om de academische dans die we aanduiden als klassiek ballet. Het ballet ontstond tijdens de Italiaanse renaissance en ontwikkelde zich aan het Franse hof. In de 18e eeuw werd het een aparte, volwaardige vorm van muziektheater. Uit deze periode stammen de basispassen van de klassieke dans.

Moderne dans
Moderne dans heeft geen vaststaand bewegingspatroon zoals klassiek ballet. Het is een verzamelbegrip voor verschillende zeer individuele danstechnieken uit de eerste helft van de twintigste eeuw.  Tegenwoordig spreek je liever over 'hedendaagse dans'. 

Krumping
Krumping of Krump is een van hiphop afgeleide dansvorm met een spiritueel kantje. In Krump ga je tot het uiterste, waardoor je in trance raakt en je spieren en geest je lichaam gaan besturen. Krump is in 2000 ontstaan in Los Angeles (bedenker Tight Eyez) vanuit de kerkgemeenschap om jongeren van de straat te houden en hen een activiteit te bieden om hun stress te verlichten en hun agressiviteit en andere gevoelens af te reageren.

Popping
Popping is in de funkscene ontstaan in de jaren zeventig. Popping is gebaseerd op de techniek van het snel spannen en ontspannen van de spieren, zodat er een bepaalde beweging (bijvoorbeeld een schok of en robotachtige beweging) door het lichaam van de danser gaat, die ook wel een pop, hit of bij een vloeiende beweging een wave wordt genoemd. Denk aan Michael Jackson.


Hiphop dans
Hiphopdans is straatdansstijlen op hiphopmuziek of die onderdeel zijn van de hiphopcultuur. Deze dans is beïnvloed door een breed scala aan stijlen, die in de jaren 70 zijn gecreëerd. TV-shows uit de jaren 80, 90 en 2000 maakten hiphop mainstream. Hoewel de dans inmiddels mainstream is in entertainment blijft ze sterk aanwezig en ontwikkelt zich verder in de stadscentra. Dit heeft geleid tot de creatie van afgeleide streetdance zoals: Memphis jookin, turfing, jerkin' en krump.

 

Choreograaf Anne Nguyen over À mon bel amour

Waarom dansen we? Uit trots, liefde voor schoonheid, de behoefte om onszelf uit te drukken, om bij een gemeenschap te horen, om te voelen dat we bestaan…? À mon bel amour is een non-stop stoet van lichamen die een kosmopolitisch idee van schoonheid vertegenwoordigen. De dansers bewegen allemaal vanuit het hart, ofwel bruisend van uitbundigheid, ofwel met een onbewogenheid, die uitdrukking geeft aan de behoefte om iets over te brengen aan elke avontuurlijke toeschouwer die het tafereel durft aanschouwen. In À mon bel amour daag ik het idee van de toeschouwer uit over lichaam, schoonheid, vrouwelijkheid, mannelijkheid, sensualiteit, dierlijkheid en identiteit. Alles is symbolisch: niet alleen dansbeweging en houding, maar ook uiterlijk en kleding. Durf te pronken, flirterig, assertief, dominant te zijn, een snuifje te pikken, liefde te tonen. Jezelf laten zien om te kunnen bestaan.

Anne Nguyen