Jan Zoet: 'Een onverwacht en overrompelend afscheid'

Blaise van de Griend

In het Zuiderstrandtheater waren op 14 mei 2021 meer dan 600 mensen getuige van een onvergetelijke concertavond van het Residentie Orkest in het kader van de ‘fieldlabs’. Het lange, hartverwarmende applaus vertelde vele verhalen, schrijft directeur Jan Zoet.

'Het Zuiderstrandtheater is al vijf maanden dicht. Het gastvrije theater aan de zee kende al vanaf 12 maart 2020 geen volle zalen meer. Er waren het afgelopen 'covidjaar' nog wel voorstellingen en zakelijke events die digitaal werden bekeken via streams, maar voor bezoekers was er weinig meer mogelijk dan korte periodes van openstelling, met strenge protocollen en de capaciteitsbeperking van ‘anderhalve meter' of zelfs een limiet van maar 30 mensen zonder drankje vooraf. En vanaf december zijn de deuren dus dicht. En hoe terecht dat ook is, het doet ook pijn. 

Zeker nu de samenleving weer langzaam meer opent, en winkels, parken en terrassen weer klanten ontvangen, mogen culturele instellingen nog steeds niets. Terwijl het publiek snakt naar inspiratie, beleving en zingeving. En vele werkenden in de sector al maanden zonder inkomen zitten. Na de eerste lockdown vorig jaar is gebleken dat met zorgvuldig ontwikkelde protocollen ook bij hogere besmettingsniveaus veilig bezoekers kunnen worden ontvangen. Er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, tijdens de testactiviteiten van Fieldlab Evenementen, waarin wordt onderzocht of de culturele sector nu al veilig open kan. Een van die ‘fieldlabs’ vond vorige week plaats in het Zuiderstrandtheater.  


Een zaal vol verwachting (c) Marleen Reijnen

Op 14 mei waren meer dan 600 mensen getuige van een onvergetelijke concertavond van het Residentie Orkest onder leiding van Richard Eggar met werk van Monteverdi, Mozart, Tsjaikovski en als finale een euforische Vijfde van Beethoven die op de deuren van het kabinet leek te bonken in een bezield pleidooi voor openstelling van de cultuur. Zodat publiek en kunstenaars elkaar weer kunnen tegenkomen op het moment dat een compositie live wordt uitgevoerd en er van alles kan gebeuren. Het geheim van levende kunst. Sven Arne Tepl, algemeen en artistiek directeur van het Residentie Orkest, omschreef dit die avond als het magische moment van samenkomst waarin musici en publiek samen het werk uitvoeren.

Het lange, hartverwarmende applaus die avond vertelde vele verhalen. Van opluchting over het naderende einde van de pandemie, al klonk er ook twijfel of het wel echt voorbij was. Van vreugde over de intensiteit van de live beleving van een concert en de ontmoeting met gelijkgestemden. En van weemoed omdat velen zich beseften dat dit de laatste grote zaal voorstelling in het dierbare Zuiderstrandtheater was.


Celebrating Music! (c) Marleen Reijnen

Daarmee was deze avond, die heel toepasselijk de titel Celebrating Music! droeg, toch ook een onverwacht afscheid van ons eigenwijze, geliefde theater van beton aan het Zuiderstrand. Toen het zeven jaar geleden werd gebouwd was er twijfel of het publiek ooit de weg zou vinden naar deze moeilijk bereikbare uithoek van de stad. Het tegendeel bleek waar te zijn. Het Zuiderstrandtheater werd een groot succes. De voorstellingen en concerten van onze eigen bespelers werden beter bezocht dan ooit en er ontstond een breed toegankelijk kwaliteitsprogramma dat een welkome aanvulling op het aanbod van muziek, dans, cabaret, musical en muziektheater in de stad bleek te zijn. Wie herinnert zich niet de uitverkochte avonden met Sander van den Pavert of de eigen producties die verhalen over Scheveningen vertelden met Kwekers voor de Kunst en Loes Luca? We werden in 2018 zelfs uitgeroepen tot het meest gastvrije theater van Nederland.

Daarom is het des te wranger dat juist in wat een vrolijk afscheidsjaar van een eigengereid theater zou worden, de covid-pandemie toesloeg. En nu de samenleving weer langzaam open mag is het te laat. Het theater gaat in juni dicht. Niet snel daarna wordt het gesloopt om plaats te maken voor de oprukkende woonwijk. Als je tot een jaar geleden het parkeerterrein achter het theater opkwam doemde het Zuiderstrandtheater tussen de duintoppen op, mooi uitgelicht als een vuurtoren van cultuur. Nu word je er verwelkomd door appartementen in aanbouw en zie je het theater pas als je er vlak voor staat. 

In juni gaan we, zodra dat weer mag, toch nog de deuren een paar dagen opendoen om afscheid te nemen. Met weemoedige optredens op allerlei plekken in het gebouw, uiteraard op anderhalve meter en veilig voor iedereen. Om nog één keer met ons en de artiesten die er hun sporen hebben nagelaten samen te zijn en te genieten. We doen dit met weemoed maar prijzen ons en de stad gelukkig met het besef dat we na de zomer elkaar weer tegenkomen in het nieuwe Amare. Want in dit werkelijk prachtige gebouw dat zijn weerga in Nederland niet kent zal ook gastvrijheid en het samen beleven van muziek en dans centraal staan.'

Jan Zoet
Directeur van het Zuiderstrandtheater, straks Amare

In zijn blog 'Op weg naar Amare' deelt directeur Jan Zoet maandelijks wat hij tegenkomt in aanloop naar de opening van Amare in september 2021.
De Schaapjesfabriek