Bouwen aan Amare met Irene Kovács

“Amare wordt het beste voor iedereen” - Hoofd Development & Relatiebeheer Irene Kovács

Iedereen die Amare een warm hart toedraagt, komt waarschijnlijk een keer in contact met Irene Kovács. Als Hoofd Development & Relatiebeheer geeft zij samen met haar team de Development-tak vorm. Maar wat is Development eigenlijk precies? En waarom heeft Amare steun nodig? Wij lieten haar aan het woord over de grote ambities die er liggen voor Amare.

Kan je kort vertellen hoe je bij Amare terecht bent gekomen?
“Ik heb een brede commerciële achtergrond in het internationale bedrijfsleven (onder andere bij Nike) en hield mij bezig met sportmarketing, event marketing, sponsoring en sales. In 2013 maakte ik de overstap naar de culturele sector. Ik kreeg toen een baan als manager development aangeboden bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dat was een geweldige tijd en het sloot perfect aan bij mijn affiniteit met klassieke muziek. Ik kom uit een familie van musici, dus dan krijg je dat automatisch mee. In 2016 kwam ik bij het Zuiderstrandtheater terecht. Fondsenwerving was tot die tijd alleen voorbehouden aan het Residentie Orkest en Nederlands Dans Theater en het fonds voor het Zuiderstrandtheater stond nog in de kinderschoenen. Ik vond het een uitdaging om dat allemaal op te zetten. Inmiddels zijn we met een team van drie mensen druk bezig voor Amare.”

Kan je meer vertellen over wat Development precies is?
“Development betekent in feite dat we kansen creëren en benutten om gelden uit het bedrijfsleven, fondsen en particulieren te kunnen genereren. We ontwikkelen concepten voor diverse doelgroepen en zetten deze vervolgens in de markt. Op deze manier kunnen we de financiële basis van Amare versterken en bijvoorbeeld meer bijzondere, internationale programmering mogelijk maken. Of sociaal maatschappelijke projecten ontwikkelen en ondersteunen. We willen dus een platform zijn en verschillende partijen aan ons binden. Ik merk dat cultuur daar een prachtig middel voor is, omdat het zo breed is.

Development is eigenlijk een vrij nieuwe tak van sport in de cultuurwereld. Meestal wordt er over fondsenwerving gesproken maar development is veel breder. We kijken niet alleen naar wat wij zelf belangrijk vinden maar ook naar zakelijke kansen die wij het bedrijfsleven en particulieren kunnen bieden. Het gaat om een wisselwerking. Dat betekent dat we op een creatieve manier meedenken met de partijen die we tegenkomen, om ervoor te zorgen dat er een mooie tegenprestatie in zit. We zoeken samen naar een partnership en hoe we dat op de lange termijn kunnen invullen. Daarmee vervullen we een belangrijke rol voor Amare. We zorgen echt dat we samenwerkingen en verbindingen aangaan.”

Waarom heeft Amare steun nodig?
“We krijgen natuurlijk jaarlijks een subsidie van de gemeente en we genereren inkomsten uit de ticketverkoop, waarmee we heel veel kosten kunnen dekken. Maar als je echt een podium van en voor de stad wilt zijn, dan heb je meer geld nodig. Wij hebben de ambitie om iedereen in Den Haag te bedienen en een nieuw en divers publiek aan te trekken. We willen een podium zijn voor alle culturen en inwoners van Den Haag. Daarnaast willen we die grote orkesten en dansgezelschappen hier naartoe halen. Om die visie en missie echt uit te kunnen dragen, heeft Amare steun nodig.”

Op welke manieren kun je Amare steunen?
“Je kunt op verschillende manieren participeren. Bijvoorbeeld door lid te worden van de Amare Member Club. Dat is een platform waarbinnen we bedrijven de mogelijkheid geven om met elkaar in contact te komen. Als Amare Member krijg je toegang tot exclusieve ervaringen en kun je relaties, medewerkers of jezelf trakteren op een unieke avond uit. Wij zorgen ervoor dat ieder bezoek een onvergetelijke belevenis wordt, waar je van begin tot eind bent verzekerd van onze high-end service.

Daarnaast hebben we een programma dat ‘Social Seats’ heet. Daarmee willen we kaarten voor 5 euro beschikbaar maken voor mensen die de weg naar het theater minder vanzelfsprekend weten te vinden. Bijvoorbeeld omdat ze cultuur niet van huis uit hebben meegekregen, of niet de financiële middelen hebben om eventjes naar het theater te komen. Als bedrijf kun je daaraan bijdragen en ons helpen om die tickets beschikbaar te stellen. Maar je kunt ook denken aan zoiets als productpresentaties. Als automerk bijvoorbeeld, zou je een nieuw model kunnen introduceren in Amare en dat kunnen koppelen aan een voorstelling.

Als particulier kun je ook bijdragen aan Amare. Je kunt hierbij denken aan een eenmalige schenking, een private membership van de Amare Member Club of naamgeving aan een zaal of concertserie. Dit is altijd maatwerk en heel persoonlijk.”

Wat is dat beetje extra dat jullie bieden in Amare?
“Wij vinden vooral dat de service en hospitality in Amare top en persoonlijk moeten zijn. Dat waarborgen we door de inzet van onze afdeling. Vanaf het moment dat je bij ons de parkeergarage inrijdt tot aan het moment dat je het pand weer verlaat, moet je je welkom voelen en staan wij garant voor de beste service. Als je lid bent van de Amare Member Club, heb je altijd een vaste contactpersoon in Amare. Als je ons laat weten wanneer je langs wilt komen met je gasten, dan zorgen wij ervoor dat die avond van a tot z verzorgd is. Eén keer per jaar organiseren we ook een Members Only Night, waar je iedereen kunt leren kennen die als partner betrokken is bij de verschillende organisaties en bij Amare.

Daarnaast gaan we ook young professionals een podium bieden en meer aansluiten bij de economische thema’s die voor Den Haag belangrijk zijn. Bijvoorbeeld ‘Den Haag als impact city’. We willen ook Ted-talk achtige sessies gaan organiseren. Die kun je dan bijvoorbeeld op een vrijdagmiddag bezoeken, met een broodje of borrel erbij, om op een laagdrempelige manier gelijkgestemden te ontmoeten en in gesprek te gaan. Zo proberen we voor iedereen een interessante optie te bieden.”

Hoe zie jij jouw rol in Amare?
“Ik neem de brede ervaring mee die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd in zowel marketing als communicatie, sponsoring en sales. Dat maakt denk ik dat ik een goed totaalplaatje heb van wat er zakelijk mogelijk is. Ik weet goed wat het bedrijfsleven zoekt en waar de interesses op dit moment liggen. Bijvoorbeeld op het gebied van sociaal ondernemerschap. Ik breng een groot netwerk mee. En mijn enthousiasme en energie. Ik zie gauw kansen en weet mensen vaak snel enthousiast te maken voor Amare en een gevoel te geven van: hier moet je bij zijn. Omdat ik het zelf ook fantastisch vind om aan Amare bij te dragen.”

Wat maakt Amare volgens jou zo bijzonder?
“Ik denk dat mensen het beste van het beste in Amare gaan ervaren. Van internationale toporkesten tot heel lokale initiatieven, er is voor ieder wat wils. Dat is het bijzondere van een stad als Den Haag. Amare wordt laagdrempelig en het wordt het beste voor iedereen.

Bijzonder is dat in Amare verschillende disciplines en vormen van cultuur bij elkaar komen. Er is dans en klassieke muziek maar bijvoorbeeld ook educatie. Juist die diversiteit maakt het bijzonder voor bedrijven om te participeren. En de plek is natuurlijk fantastisch: in het hart van Den Haag waar het allemaal gebeurt. Met dit multifunctionele gebouw kunnen we zo ontzettend veel kanten op! Ook op het gebied van congressen, evenementen of het ontwikkelen van partnerships.

Ik kijk zelf erg uit naar de grote internationale orkesten en dansgezelschappen die we nu binnen kunnen halen. Mijn ultieme droom is denk ik dat Amare hét podium wordt voor iedereen, zowel in binnen- als buitenland. Dat over, zeg, 15 jaar mensen ons echt gemakkelijk weten te vinden. Dat je weet: als je een bezoekje brengt aan Nederland, moet je ook in Amare zijn.”

 Lees meer over meebouwen aan Amare   Contact opnemen

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van Amare.nl te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kun je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen